Hälsans nya verktyg

Pressinbjudan- Socialminister Göran Hägglund besöker Östergötland

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2012 15:51 CEST

Medicinsk teknik och innovationer står i fokus då socialminister Göran Hägglund besöker Östergötland måndagen den 8 oktober. Socialministern kommer att träffa företag inom hälso- och omsorgsområdet både i Norrköping och Linköping. Hälsans nya verktyg, som är regionens tillväxtsatsning inom effektiv vård och omsorg, har bidragit med programupplägget för socialministern.

Mona Jonsson, vd på Hälsans nya verktyg, träffade socialminister Göran Hägglund redan i maj.
– Nu har vi ytterligare en möjlighet att visa på regionens styrka inom IT- och kommunikationslösningar för framtidens vård och omsorg, säger Mona Jonsson.

Ett syfte med besöket är att visa de möjligheter som högteknologi och samverkan mellan landsting, universitet och näringsliv ger. På förmiddagen den 8 oktober kommer Göran Hägglund besöka LEAD Incubator i Norrköping där han kommer att träffa tre innovationsföretag.

Eftermiddagen tillbringar socialminister Göran Hägglund i Linköping där han på Universitetssjukhuset kommer att få en visning inför lanseringen av ”Hälsodagboken för hjärtsviktsvård i hemmet”. Hälsodagboken är ett projekt som stöttas av Hälsans nya verktyg.
Socialministern kommer under måndagen även besöka Centrum för medicinsk bildvetenskap och visualisering, CMIV, som är ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland, Linköpings universitet och Sectra.

Media är välkomna att delta i besöket på LEAD Incubator i Norrköping och vid visningen av Hälsodagboken i Linköping.

Tid och plats:

9.30-10.30 Besök på LEAD Incubator, Laxholmstorget 3, Norrköping.

10.30-10.45 Pressträff i anslutning till besöket på LEAD Incubator.

14.00-14.45 Visning av tjänsten/produkten ”Hälsodagboken för hjärtsviktsvård i hemmet” på Universitetssjukhuset i Linköping LAH.
Vägbeskrivning se: http://lioappl1.lio.se/karta/Visa.aspx?VOId=42&OmradeId=16

14.45-15.00 Pressträff i anslutning till visningen av Hälsodagboken.

Varmt välkommen!

För mer information kontakta:
Mona Jonsson, vd Hälsans nya verktyg
mona.jonsson@halsansnyaverktyg.se

Hälsans nya verktyg är en regional satsning i Östergötland i syfte att skapa tillväxt. Inom ramen för Hälsans nya verktyg utvecklas nya produkter och tjänster för att möta framtidens ökande vårdbehov. Fokus för satsningen är effektiv vård och omsorg med hemmet som bas.