Naturvetarna

Pressinbjudan till bokrelease 14 mars: Naturvetarguiden

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2012 10:54 CET

De flesta är medvetna om att naturvetenskaplig kompetens är viktigt för Sveriges tillväxt, men kunskapen om hur naturvetare bidrar till en verksamhets framgång har fram tills nu varit begränsad.

Naturvetarguiden ger en unik inblick i naturvetares roller, kompetens och inom vilka verksamheter de finns idag. Boken baseras på 57 djupintervjuer med naturvetare och arbetsgivare. Naturvetarnas årliga löneenkäter, material från SCB och ett stort antal referenspersoner har också bidragit till innehållet.

3 slutsatser:

• Naturvetare är kända som analytiska akademiker.
  • Projektledare är den vanligaste rollen.
  • Naturvetare har kvalificerade arbeten, men är sällan verksamma inom sitt ursprungliga specialområde.

Välkommen på releaseparty!

Dag: 14 mars
Tid: 17.30 -19.30
Plats: Nobelmuseet, Stortorget 2, Stockholm

Det blir mingel med snittar och bubbel, samt speakers corner med Madelen Nilsson, Naturvetarna, Susanna Baltscheffsky, SvD, Fredrik Ingemarson, Sekretariatet för internationella skogsfrågor, Tobias Ekholm, Uppsala universitet, Patrick Siegbahn, Brummer och Partners och Anna Rennermalm, Proffice Life Science. Du får också tillfälle att ta del av museets utställning om Marie Curies liv och verk.

För mer information eller för ett pressexemplar av Naturvetarguiden, kontakta Marita Teräs, 0733 66 24 81, Marita.teras@naturvetarna.se

Naturvetarna är Saco-förbundet för professionella inom life science, jord, skog och miljö, de fysiska vetenskaperna, matematik och data. Förbundet är expert på naturvetares branscher, forsknings- och arbetsvillkor. 32 000 naturvetare har hittills valt att samlas i förbundet, oavsett position på arbetsmarknaden.