Vinnova

Pressinbjudan till dialogmöte: Ökad innovationskraft – möjligheter bortom normen

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2012 15:15 CET

För att säkra morgondagens jobb, välfärd och samhällsgemenskap arbetar regeringen med att ta fram en nationell innovationsstrategi. På dialogmötet ”Ökad innovationskraft – möjligheter bortom normen” som äger rum på Näringsdepartementet den 28 mars ges fler exempel på hur företag och andra organisationer genom att tänka normkritiskt kan främja innovation och tillväxt.

Arbetet med den nationella innovationsstrategin leds av Näringsdepartementet och involverar samtliga departement. VINNOVAs uppgift är att bistå regeringen i arbetet, bland annat genom dialogmöten. På mötet träffas 60 experter inom innovation och genus för att diskutera hur Sverige kan öka den nationella innovationskraften genom att till exempel bli bättre på att ta till vara resurser bortom normen och vidga synen på innovation.

Genom att våga gå utanför ”ramarna” och tänka nya kundgrupper och marknader öppnas nya dörrar. Ett exempel på det är Fiber Optic Valleys förändringsarbete som ligger i framkant både i Sverige och internationellt. Projekten bygger på flera års VINNOVA-finansierad forskning kring genusmedvetna organisationer. Exempelvis har Hälsinglands Sparbank, Ericsson i Hudiksvall och Acreo framgångsrikt utvecklat sina verksamheter med ett genusperspektiv. Ericsson kan exempelvis mäta organisationsförändringarna genom ökad effektivitet. Hälsinglands Sparbank mottog Finansförbundets jämställdhetspris i mars 2012. Fiber Optic Valleys projekt Gender & Company är även ett av de 94 projekt som i konkurrens med 635 sökande beviljats medel i VINNOVAs utlysningen Utmaningsdriven Innovation.

Statssekreterare Marita Ljung inleder. Arrangörer är förutom regeringskansliet: VINNOVA, Luleå Tekniska Universitet, SLIM-projektet, och Nationella genussekretariatet.

Statssekreterare Marita Ljung och andra nyckelpersoner som Marita Svensson, projektledare Fiber Optic Valley, samt Göran Marklund, VINNOVAs ställföreträdande generaldirektör, med flera finns tillgänglig för pressen mellan klockan 12.15 - 12.45.

Plats: Näringsdepartementet, Mäster Samuelsgatan 70, Stockholm
Datum: 28 mars 2012