Nordic Publishing

Pressinbjudan till konferensen Circular Materials Conference 7-8 mars 2018, Chalmers konferenscenter

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2018 11:08 CET

Circular Materials Conference är en internationell konferens med fokus på möjligheter och utmaningar i anpassningen av samhället och näringslivet till en mer cirkulär ekonomi. Den fjärde upplagan av konferensen erbjuder en mötesplats för forskare, producenter, återvinnare, retailers, organisationer och representanter från akademin att mötas och dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter inom återvinning, återanvändning och cirkulär ekonomi.

Konferensen kommer under två heldagar med 15 sessioner och ca 70 talare djupdyka i flera områden där cirkulära ekonomiska affärsmodeller utvecklas såsom: Sekundära materialflöden, Textilindustrin, Bilindustrin och Plast- och kemikalieindustrin. Även konsumtionsmönster och nya utvecklingsmöjligheter för en cirkulär ekonomi med fördjupning inom forskning och innovation är på agendan.

Några av höjdpunkterna under konferensen är:

Key-note speaker - Janez Potočnik, tidigare EU-kommissionär inom forskning, vetenskap och miljö, numera ordförande för FN:s International Resource Panel.

Distinctly Nordic - Torsdag den 8 mars kommer framtidens teknik för en cirkulär ekonomi diskuteras utifrån ett nordiskt perspektiv med bland annat Anders Geertsen, avdelningschef på Nordiska Ministerrådet och forskare från de nordiska länderna följt av en paneldiskussion om hur de nordiska länderna kan bidra till en cirkulär ekonomi.

Breakout sessions - Flera djupdykande sessioner anordnas under seminariet:

• Metals from Secondary Sources/Critical Minerals med talare från ledande gruvföretag, institut och forskningsföretag.
  • Textile transformation där klädkedjor och textilforskningsprojekt presenterar och diskuterar lösningar på textilåtervinning.
  • Closing the loop with Plastics and chemicals med fokus på återvinning av plast och hållbarhetsarbete inom kemiindustrin.
  • Circular Materials Conference

Arrangeras av Nordic Publishing i samarbete med CCR - Competence Centre of Recycling vid Chalmers. Konferensen besöks av ca 300 delegater från 23 länder under två dagar.

Tid: 7-8 mars 2018

Plats: Chalmers Conference Centre, Göteborg