Nordic Publishing

Pressinbjudan till konferensen Framtidens Gruv- och Mineralindustri 30-31 januari 2017, Grand Hôtel Stockholm

Pressmeddelande   •   Jan 16, 2017 11:18 CET

För sjunde året i rad träffas representanter från Sveriges gruvindustri och beslutsfattare från riksdag, regering, myndigheter och forskare och representanter från internationella gruvföretag, vid konferensen Framtidens Gruv- och Mineralindustri, den 30-31 januari på Grand Hôtel i Stockholm, i anslutning till de årliga västerbottensveckorna.
Under två heldagar med 3 workshops och 35 talare kommer bland annat digitala möjligheter, hållbar gruvdrift, nordiska prospekteringstrender och forskning och utveckling att diskuteras.

Exempel på talare:

• Mikael Damberg, Närings- och innovationsminister, ” Regeringens syn på framtidens gruv- och mineralnäring”
  • Lena Söderberg, Generaldirektör, Sveriges Geologiska Undersökning (SGU) ”Mineralstrategin 2.0?”
  • Kenneth P. Green, Senior Director of Natural Resource Studies, Fraser Institute om Sveriges och Finlands internationella positioner som gruvnationer
  • Nadim Kara, Senior Director, Policy Program, PDAC, Prospectors & Developers Association of Canada
  • Några av höjdpunkterna i programmet:
  • Workshop ”Mineralstrategi 2.0?” -. Tillbakablickar & framtidstankar kring det svenska mineralstrategiska arbetet kommer att diskuteras utifrån en ekonomisk och geologisk synvinkel.
  • Panelsamtal/ Rundabordsdiskussioner – ”Challenges for a Smart Industry – Digital transformation and Innovation”
  • Nadim Kara, Senior Policy Office PDAC,
    Johan Söderström, VD, ABB AB (Sverige),
    Jan Moström, VD, LKAB,
    Anders Ferbe, förbundsordförande, IF Metall,
    Per Magnusson, VD, ÅF Industry,
    Agne Ahlenius, VD, Zinkgruvan Mining,
    Elisabeth Gammelsæter, generalsekreterare, Norsk Bergindustri
  • Workshop ”Digital Transformation of the Mining Industry - the connected mine” – Representanter från flera av Sveriges största företag som är med i forskningsprojektet PIMM kommer att diskutera digitalisering och automation av gruvbranschen med den nya 5G tekniken som kommer förändra produktivitet, säkerhet och affärsmodeller i grunden.
  • Om Framtidens Gruv- och Mineralindustri

Konferensen arrangeras av Nordic Publishing i samarbete med Georange och Sveriges Geologiska Undersökning, kanadensiska ambassaden i Stockholm, Luleå Tekniska Universitet och Skellefteå Kommun. Den besöks årligen av ledande beslutsfattare från universitet och högskolor, regering, riksdag, myndigheter och företag verksamma inom gruv- och mineralindustri för att diskutera näringens framtidsmöjligheter och ökade betydelse för näringslivsutvecklingen. Seminariet bevakas av TV, radio, affärspress, lokala och rikstäckande dagstidningar.

Datum: 30-31 januari 2017

Plats: Grand Hôtel, Stockholm