Riksförbundet Attention

Pressinbjudan till mässa om ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i Uppsala 11-13 mars

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2010 12:08 CET

En samlingsplats om nya möjligheter för personer med ADHD och närliggande funktionsnedsättningar!

Välkommen till NPF-forum, Riksförbundet Attentions konferens och utställning om ADHD och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar på Fyrishov i Uppsala 11-13 mars. Här får du veta mer om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, vilken hjälp det finns att få och vad som erbjuds i Uppsala med omnejd.

Exempel ur programmet:

Torsdag 11 mars
10.15 Hjärnan - fakta och fantasier, Ann-Charlotte Smedler - docent och psykologiforskare
11.10 ADHD och risken för missbruk, Maija Konstenius - Psykolog vid Beroendecentrum, försöksledare för studie om kvinnor i Kriminalvården
13.15 Psykisk funktionsnedsättning hos ungdomar på institution, Ola Ståhlberg - Psykolog, Statens Institutionsstyrelse
14.45 Lika villkor för olika barn, Mia Ramklint - Psykiater på UPP-centrum

Fredag 12 mars
Workshops, 09.00 och 10.30
a) Tidig upptäckt - bättre framtid, Lena Eidevall - Psykiater, psykoterapeut i Lund
b) Modellområden med helhetssyn på barns psykiska hälsa, Ing-Marie Wieselgren - Verksamhetsansvarig, avdelningen för vård och omsorg, SKL
c) Stöd på mina villkor - unga vuxna med nya behov, Linda Knutson - Tjänsteområdeschef och Anna Hollstrand - Metodstöd, Frösunda
d) Tillsammans kan vi förändra attityder till psykiska funktionsnedsättningar, Rickard Bracken - Projektledare, Handisam
e) Bipolaritet och ADHD, Henrik Pelling - Psykiater, BUP-kliniken i Uppsala
12.45 Bättre behandling av intagna med ADHD - från projekt till reguljärt arbete
Lars Nylén - Generaldirektör Kriminalvården
Ylva Ginsberg - Psykiater, Karolinska sjukhuset
Ingvar Nilsson - nationalekonom
Gunnar Johansson - Norrtäljeanstalten
Mats Eriksson - Attention Södertörn
13.55 Tourette sätter sprätt Eric Donell, regissör
15.00 Årets ljus – delas i år ut till Kriminalvården
15.15 Mobilisering för förändring Attentions Ungdomsprojekt

I år firar vi också Attentions 10-årsjubileum. Vi ordnar en artistgala på fredagskvällen där vi kan njuta både av Elvislåtar och av Caroline af Ugglas speciella repertoar. Dessutom har vi öppet för allmänheten lördagen 13 mars, då vi lockar med tips på bra hjälpmedel, Peo från Vintergatan och framtidsspaning.

Än en gång varmt välkommen till Fyrishov. Om det är något du vill fråga om eller har synpunkter på är, så kom till Attentions monter (nummer 28).

För mer information kontakta:
Ann- Kristin Sandberg
Tfn 08-709 22 60, 070- 717 40 25

Riksförbundet Attention är en intresseorganisation för människor med neuropsykiatriska funktionshinder. Förbundet har 10 500 medlemmar organiserade i 51 lokala föreningar Vi arbetar för att de barn, ungdomar och vuxna som finns bakom diagnoserna ska få det stöd som de behöver och bli bemötta med respekt.