Tällberg Foundation

Pressinbjudan till Nya vägar och nya handslag – ett Tällbergmöte i Sigtuna om samhällsutveckling

Pressmeddelande   •   Mar 28, 2012 10:19 CEST

För andra året i rad samlar Tällberg Foundation nyckelaktörer inom samhällsbyggnad till ett möte om hur vi tar nästa steg i svensk samhällsutveckling och utformar nya handslag. Tillsammans vill vi bättre förstå hur koalitioner kan se ut mellan näringsliv, offentlighet och civilsamhälle.

Under Nya vägar och nya handslag presenteras exempel på möjliga lösningar som visar hur de nya samhällskontrakten skulle kunna se ut vad gäller ägarstrukturer, ansvarsfördelning och utförande. Hur går vi ifrån samverkan till mer robusta strukturer för samproduktion?

Bland de medverkande:

Åsa Romson, språkrör för miljöpartiet

Kicki Björklund, VD SigtunaHem

Kristina Alvendal, direktör Airport City Stockholm

Dilsa Demirbag-Sten, skribent och verksamhetsansvarig för Berättarministeriet

Anders Wijkman, styrelseledamot Tällberg Foundation

Tid och plats:

9-10 maj på Steninge Slott, Sigtuna

Program:

onsdagen den 9 maj, kl 13.30- 17.00

Lärresor till tre platser i Stockholmsregionen om hur vi bygger Sverige genom nya sektorsövergripande handslag och initiativ.

-       Från bygge till samhällsbygget – om nya sätt att arbeta och utveckla människor, fastigheter och samhälle.

-       Från vagga till jobb – om lärande, utbildning och sysselsättning.

-       Från vision till verklighet – om realiserande av visioner och om att etablera nya partnerskap för bred samhällsutveckling och tillväxt.

torsdagen den 10 maj, kl 9.00- 17.00

Panelsessioner och workshops, bland andra:

-       Miljonprogrammen och framåt – Hur ser de nya samhällskontrakten mellan näringsliv, civilsamhälle och offentlig sektor ut?

-       Kommunens nya roll som mäklare – Vem skapar gemensam riktning i en allt mer fragmenterad verklighet?

-       Hur bygger vi robusta affärsmodeller som integrerar social och fysisk områdesutveckling?

-       Hur kan Sverige bli ett land för alla?

Se hela programmet för Nya vägar och nya handslag.

Mötet genomförs av Tällberg Foundation i partnerskap med Sigtuna kommun. Några veckor senare står Tällberg Foundation värd för Sveriges viktigaste återkommande globala möte, Tällberg Forum. I år äger Tällberg Forum rum den 14-17 juni i Tällberg i Dalarna.

För pressackreditering till Nya vägar och nya handslag, vänligen kontakta Charlotta Åsell, presschef, på 0707-45 66 06 eller press@tallbergfoundation.org.

Om Tällberg Foundation:

Tällberg Foundation är en ideell, obunden organisation som grundades 1981. Stiftelsens huvudsakliga fokus är att samla ledare från hela världen och från varierande bakgrund för diskussion och eftertanke. Tällberg Foundation skapar många nya samtal genom egna arrangerade seminarier, workshops, analyser, lärresor och även i en rådgivande kapacitet. Stiftelsen är baserad i Stockholm och i Tällberg i Dalarna.

Tällberg Forum och stiftelsens övriga aktiviteter möjliggörs av generösa bidrag från både privata och offentliga sponsorer. För mer information se www.tallbergfoundation.org och Tällberg Foundation contributors.

About Tällberg Foundation:

Tallberg Foundation is an independent non-profit organization that was founded in 1981. The Foundation's primary focus is to bring together leaders from around the world and from diverse backgrounds for discussion and reflection. It operates through educational programs, reporting and research. It also increasingly works in an advisory capacity. The Foundation is based in Stockholm and in Tallberg, Dalarna.

The Tällberg Forum and other foundation activities are made possible through the generous support of its many private and public contributors. For more information please visit www.tallbergfoundation.org and Tällberg Foundation contributors.