Eskilstuna konstmuseum

Pressinbjudan; två nya utställningar: Empire of Dirt - Masters of Ceramics and Glass, Konstfack samt David Svensson

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2010 17:25 CEST

Eskilstuna konstmuseum öppnar två nya utställningar
EMPIRE OF DIRT - MASTERS OF CERAMICS AND GLASS, Konstfack
samt
DAVID SVENSSON

Pressvisning onsdag 3 november 2010, kl 10.00 i konstnärernas närvaro
Pressbilder finns att ladda ner via följande länk: http://eskilstuna.se/konstpress

Vernissage torsdag 4 november 2010, kl. 18-20

EMPIRE OF DIRT – MASTERS OF CERAMICS AND GLASS
Vivian Chan
Signe Dalsgaard Agborg
Maria Juchnowska
Simon Klenell
Sara Nermansdotter
Lilian de Souza
Maria Zetterstrand

Konsthantverket har sedan slutet av 1990-talet genomgått en stor förändring, inte bara i sitt uttryck utan även som begrepp och idé. Dess status har omdefinierats och gränserna har förskjutits. Vad har då hänt inom de konstnärliga högskoleutbildningarna i Sverige? De har under denna period blivit fler, anpassats till och internationaliserats enligt det europiska utbildningssystemet ”Bolognamodellen” och med den indelats i olika nivåer, sk. kandidat- och mastersnivå. Att ha möjlighet att forska inom de konstnärliga områdena börjar nu bli alltmer etablerat även vid de konstnärliga högskolorna. Hur påverkar då dessa förändringar studenterna och deras arbeten?

Ett svar på detta kan ses i utställningen Empire of Dirt, som är ett samarbete mellan Eskilstuna konstmuseum och Konstfacks mastersgrupp Keramik och Glas. Zandra Ahl, professor i keramik vid Konstfack och initiativtagare till Empire of Dirt, resonerar i texten till utställningen:

”Kan en konsthantverkare strunta i att stå i verkstaden? Ja. Det är redan fastställt. Men frågan är mer komplex än så, studenterna ger uttryck
för någonting helt annat, de vill ha kvar kopplingen till verkstaden och gestaltningen, men på sitt sätt. De använder konsthantverket, dess materialitet och traditioner genom sitt arbete men adderar någonting förhållandevis nytt och ställer krav. Deras intressen påverkar hur fältet utvecklas och de vill ställa frågor och beröra.”

eller via studenternas egen hemsida: www.madeatkonstfack.se

DAVID SVENSSON

David Svensson arbetar nästan uteslutande med ljuset som verkfull kraft i sina konstverk. På Eskilstuna konstmuseum visar han två serier med collage gjorda av boksidor och där ljusets påverkan är ytterst viktig.

Absent Stories
är den samlade titeln på en grupp collage bestående av tomma boksidor från 1800-talet och framåt. Konstnären tänker sig att varje individuell sida bär på minnet av en historia. Dedicated är titeln på den andra serien collage som visas under utställningen. Verken består av tryckta dedikationssidor från mestadels gamla böcker och vittnar både om liv, död, tid, minne, kärlek och omsorg.

David Svensson är den konstnär som är upphovsman till ljuskonstverket Anamorf under Fredriques bro vid Munktellmuseet i Eskilstuna.

Läs mer i bifogad pdf eller via följande länk till Eskilstuna konstmuseums digitala pressrum: http://eskilstuna.se/konstpress alternativt på David Svenssons egen hemsida: www.davidsvensson.net

Kontakt
Madelene Unneberg, utställnngssamordnare Eskilstuna konstmuseum, tfn: 073-950 66 90 alt madelene.unneberg@eskilstuna.se

VÄLKOMMEN!