Transportföretagen

Pressinbjudan: Välkommen till årets upplaga av Stora TransportDagen

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2013 13:45 CEST

Den 17 april är det för sjunde året i rad, åter dags för Stora TransportDagen, i år på Berns/Chinateatern i Stockholm. Temat är transportnäringens resa mot miljömålen och ambitioner, politik och goda exempel kommer står i fokus.

Stora TransportDagen är en mötesplats för ledande personer inom transportnäringen, politiken och myndigheter. I linje med årets tema – transportnäringens resa mot miljömålen – ligger tyngdpunkten på konkret miljöarbete. Ett antal framgångsrika exempel som minskat miljöpåverkan och sparat pengar kommer att presenteras.

Medverkar gör bland annat statssekreterare Ingela Bendrot, idéhistoriker Johan Norberg, stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö och regeringens utredare för fossilberoende fordonstrafik, Thomas B Johansson med flera. Moderator för dagen är KG Bergström.

Några glimtar ur programmet: Edward Jobson från Volvo Bussar berättar hur bussystem kan bidra till miljömålen, Claes Berglund från Stena om satsningen på ett nytt grönt bränsle och Gunnar Welander från Taxi Stockholm om arbetet mot minimal miljöpåverkan genom miljöbilar och biogas. Både Thina Saltvedt, Senior Macro/Oil Analyst Nordea och Ulf Svahn, SPBI talar om dagens och morgondagens bränslen men från olika perspektiv.

Datum: 17 april
Tid: 10:00-16:00. Kaffe och registrering från kl 9:00
Plats: Berns/Chinateatern, Stockholm

Stora TransportDagen arrangeras av TransportGruppen i samarbete med Sjöfartsforum, Bussbranschens Riksförbund, Branschföreningen Tågoperatörerna, SPBI, Svenska Taxiförbundet, Föreningen Svenskt Flyg, Jernhusen, Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Redareförening och Sveriges Åkeriföretag.

Politiker och representanter för media deltar utan kostnad. För anmälan och program, gå in på www.storatransportdagen.se

För mer information, kontakta Ebba Fredin, pressekreterare, 0730-447120 eller ebba.fredin@transportgruppen.se

TransportGruppen är en gruppering inom Svenskt Näringsliv för åtta arbetsgivar- och branschförbund i Transportnäringen. Vi ger råd och stöd i arbetsgivarfrågor och folkbildar om transporternas betydelse för näringsliv och samhälle, tillväxt och välfärd. Våra åtta förbund har drygt 11 300 medlemsföretag med runt 160 000 anställda.