Hushållningssällskapet

Pressinbjudan: Välkommen till Borgeby Fältdagar 25 och 26 juni 2014!

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2014 11:32 CEST

Sommarens Borgeby Fältdagar erbjuder ett tematorg med innovativ lantbruksteknik – tekniska lösningar och produkter för dagens och morgondagens lantbruk. Rapsetablering är årets demonyhet. Se skillnaderna i fält. Delta i paneldebatten första dagen, känn politikerna på pulsen och avgör hur mycket hjärtat slår för svenskt lantbruk detta supervalår. I Gropen diskuteras markpackning och rötter går att skåda genom nerborrade plexiglasrör i jorden. Våra guider gör spännande nedslag bland demoodlingarna och förmedlar senaste nytt. I år finns även en odlingstunnel på plats.

De skånska Hushållningssällskapen firar 200 år 2014 med bland annat en tidsresa bland sockerbetor och visning av veteranmaskiner. Nätverket för fältförsök, IAMFE, fyller 50 år och uppmärksammar det på mässan med demokörning av försöksmaskiner. Dessutom många intressanta föredrag. Det blir massor av seminarier på mässan och som vanligt finns många maskiner i arbete. Rekordmånga 356 utställare, 14 fler än i fjol, har i dagsläget bokat monter.

Borgeby Fältdagar är en mötesplats väl värd att besöka. Vi ses!

Anmälan/Pressackreditering
För att kunna hjälpa dig på bästa sätt under mässan ser vi gärna att du föranmäler dig, helst via mejl till christina.persson@hushallningssallskapet.se senast den 16 juni. Meddela namn, media, om du planerar att delta på pressvisningen kl. 10.30 den 25 juni, om du önskar träffa någon speciell person från organisationen för Borgeby Fältdagar och ev. andra önskemål.

Till all press som ansökt och fått ackreditering beviljad tar vi fram ett presskort som du hämtar vid huvudentrén till Borgeby Fältdagar. Visa kortet och du kommer in på mässan.

Nyhet! Presstält på mässan
Nytt för i år är presstältet som är placerat nära huvudentrén på mässan. Här finns samlad pressinformation, ett antal sittplatser, el och tillgång till Internet. Notera att det fortfarande är fältmässiga förhållanden.

Prel. pressprogram onsdag 25 juni

10.30 Pressvisning. Vi åker en runda på mässområdet med traktorvagn och ni får en presentation av årets nyheter och en bra överblick av Borgeby Fältdagar. Samling vid presstältet vid huvudentrén.

12.15 Jubileumsparad startar vid Hushållningssällskapets monter, E184

13.00 Invigning av den 16:e upplagan av Borgeby Fältdagar. Förre jordbruksministern Karl-Erik Olsson berättar om Hushållningssällskapens första 200 år. Scenen vid Mattorget. 13.15 Paneldebatt, politiker om svenskt lantbruk. Direkt efter invigningen. Scenen vid Mattorget.

15.00 Pressträff. Hushållningssällskapen i Skåne 200 år. Jubileumsmontern, E184.

Mässans öppettider
Onsdag 25 juni kl. 9.00 – 19.00 torsdag 26 juni kl. 9.00 – 17.00

Hitta hit
Mässområdet finns vid Borgeby Kyrkväg. Välj mellan två alternativa vägar: från E6:an Malmö ta avfart nr 21 mot Lund (Trafikplats Flädie) eller från E6:an Landskrona ta avfart nr 22 mot Borgeby/ Löddeköpinge (Trafikplats Borgeby). Följ skyltarna med ”P besökare” till fältet.

Övrig information
Det är många maskiner i rörelse. Anvisade säkerhetsavstånd gäller därför alla på mässan.

Presskontakt
Christina Persson, HIR Malmöhus/Borgeby Fältdagar. Tel. 046- 71 36 89, 0708- 16 10 89 christina.persson@hushallningssallskapet.se

Borgeby Fältdagar i Skåne 25-26 juni 2014
2-dagars mässa i fält. Den naturliga mötesplatsen för professionella lantbrukare i norra Europa. Nya demoodlingar och nya maskinkoncept gör att mässan hela tiden fortsätter att utvecklas. Huvudarrangör är HIR Malmöhus, ett expansivt konsultföretag inom lantbruk och trädgård. Medarrangörer är Hushållningssällskapet Malmöhus och Kristianstad, Lantmännen, Väderstad, Yara samt Färs och Frosta Sparbank.

Läs mer på www.borgebyfaltdagar.se och www.facebook.com/borgebyfaltdagar