Hushållningssällskapet

Pressinbjudan: Välkommen till Borgeby Fältdagar 26 - 27 juni 2013!

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 13:17 CEST

Den positiva utvecklingen fortsätter för Sveriges största fältmässa. 330 utställare, 30 fler än i fjol, har hittills bokat in sig till Borgeby Fältdagar. Här träffas vi som har lantbruk som främsta intresse och sysselsättning på en riktig fackmässa med maskiner, kunskap, jord och grödor.

Borgeby Fältdagar 2013 har fokus på lantbruksnära och praktiska lösningar. Årets tema är växtskydd. Tematorg, kunskapstält och paneldiskussion tar sig an framtidens växtskydd – vart är vi på väg? Våra guider gör spännande nedslag bland demoodlingarna. Seminarier finns för den kunskapstörstande. Gropen är mer packad än vanligt, inte bara av besökare utan även av djupa spår. Vi har en utökad satsning på horto med frukt, bär och frilandsgrönsaker. Radrensare och fastgödselspridare är årets demonyheter. Och som vanligt massor av maskiner i arbete.

Just nu putsar utställare och arrangörer på de sista förberedelserna inför mässan för att det ska bli så bra som möjligt också 2013. Trots utställarrekord tummar vi inte på vem som får ställa ut – det är och förblir en äkta branschmässa för professionella lantbrukare. Vi ses på Borgeby Fältdagar!

prel. pressprogram 26 juni
10.30   Pressvisning. Vi åker en runda på mässområdet med traktorvagn och ni får en presentation av årets nyheter och en bra överblick av Borgeby Fältdagar. Samling vid informationsdisken vid huvudentrén.
13.00  Invigning av den 15:e upplagan av Borgeby Fältdagar. Göran Holm, vd för Scan och styrelseordförande för branschorganisationen Livsmedelsföretagen invigningstalar. Scenen vid Mattorget.
13.15  Paneldebatt direkt efter invigningen. Under ledning av Nils Yngveson, seniorkonsult och växtodlingsrådgivare vid HIR Malmöhus samt medlem av Jordbruksverkets växtskyddsråd ska paneldeltagarna diskutera framtidens växtskydd. Deltagare meddelas inom kort.
ca kl. 14  Pressträff med paneldeltagarna direkt efter debatten. Scenen vid Mattorget.

Mässans öppettider
Onsdag 26 juni kl. 9.00 – 19.00  torsdag 27 juni kl. 9.00 – 17.00

Hitta hit
Platsen för mässan är Borgeby gård, Bjärred. Mässområdet finns vid Borgeby Kyrkväg. Välj mellan två alternativa vägar: från E6:an Malmö ta avfart nr 21 mot Lund (Trafikplats Flädie) eller från E6:an Landskrona ta avfart nr 22 mot Borgeby/Löddeköpinge (Trafikplats Borgeby). Följ skyltarna till fältet.

Anmälan/Pressackreditering
För att kunna hjälpa dig på bästa sätt under mässan ser vi gärna att du föranmäler dig, helst via mejl till christina.persson@hushallningssallskapet.se senast den 20 juni. Meddela namn, media, om du planerar att delta på pressvisningen kl. 10.30 den 26 juni samt om du önskar träffa någon speciell person från organisationen för Borgeby Fältdagar.

Till all press som ansökt och fått ackreditering beviljad tar vi fram ett presskort som du hämtar vid huvudingången till Borgeby Fältdagar. Visa kortet och du kommer in på mässan.

Övrig information
Många maskiner i rörelse. Håll därför säkra avstånd. Vid HIR Malmöhus monter, S86 inne i Stortältet, finns samlad pressinformation. Observera att det inte finns trådlöst Internet på mässområdet. Ta därför med egen uppkoppling. Programtidning för mässan delas ut i entrén. Mer information om mässan finns på vår hemsida www.borgebyfaltdagar.se

Christina Persson, HIR Malmöhus/Borgeby Fältdagar
046- 71 36 89, 0708- 16 10 89
christina.persson@hushallningssallskapet.se

Välkommen!

Borgeby Fältdagar 26- 27 juni 2013

2-dagars mässa i fält. Den naturliga mötesplatsen för professionella lantbrukare i norra Europa. Nya demoodlingar och nya maskinkoncept gör att mässan hela tiden fortsätter att utvecklas. Huvudarrangör är HIR Malmöhus, ett expansivt konsultföretag inom lantbruk och trädgård. Medarrangörer är Hushållningssällskapet Malmöhus och Kristianstad, Lantmännen, Väderstad, Yara samt Färs och Frosta Sparbank.