TelecomCity, Karlskrona

Pressinbjudan - Välkommen till Catwalk och DevCon 2013 - När vi diskuterar möjligheter och ”baksidor” inom ICT

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2013 13:39 CEST

Just nu är utvecklingstakten snabb inom mobila tjänster. Den kommersiella marknaden har blivit tillgänglig, tack vare utvecklingen av mobila enheter och bredbandshastigheten, och nya
affärsmöjligheter uppstår när människor, produkter och företag ”kopplas upp”. När ICT- företag och mobila tjänster möter företag från traditionella branscher skapas möjligheter till nytänkande. Företag inom exempelvis verkstadsindustrin har mycket att vinna på att utveckla tjänster och interna processer och många talar om att lösningar på utmaningarna inom miljö- samt sjuk- och omsorgsområdet finns att finna inom ICT.

Den 11-12 september är det dags för olika aktörer från ICT branschen att mötas upp i Karlskrona tillsammans med sina kunder för årets Catwalk och DevCon-event. Under eventet erbjuds vi en möjlighet att tillsammans med andra inspireras av och diskutera aktuella utvecklingsmöjligheter, men vi tar oss också en funderare kring eventuella ”baksidor”. Säkerhet och integritet är en viktig fråga med tanke på senaste tidens avslöjanden via Wikileaks och Snoden. Quantified Self är ett aktuellt och snabbt växande område som några av våra talare berör. Hur vill vi att all data som vi samlar ska kunna användas? Och när blir vi redo för mobila betalningar och hur långt har mobila betalningar kommit i andra länder?

Nedan kan ni ta del av några intressanta programpunkter, bifogat finner ni komplett program i pdf-format. Läs mer om årets program och talare på www.catwalkdevcon.se eller genom att ladda ner appen ”TelecomCity” från Appstore eller Google Play.

Vill du som pressrepresentant bevaka vad som presenteras och diskuteras under
årets Catwalk och DevCon-event är du välkommen att delta kostnadsfritt.

Anmäl eventuell närvaro till veronica.soderstrom@telecomcity.se, 0733-61 57 74

Har du inte möjlighet att närvara på plats kan vi också tipsa om att flera presentationer kommer att sändas via Bambuser på http://www.telecomcity.se/broadcast/ och att vi löpande kommer att presentera kortfattade intryck på www.facebook.com/telecomcity och https://twitter.com/TelecomCity ( #Catwalk13, #DevCon13, #ctwa13)

Några high lights från årets agenda!

THE REBELS COME OUT ONLINE - WHAT IF THE INTERNET IS SOMETHING MUCH BIGGER THAN WE THINK?Key Note Speaker ALEXANDER BARD

PRIVACY AND SECURITY WITHIN ICT
David Jacoby, Dejan Baca and Jan Willekens will address this topic during their presentations. The agenda also holds a panel discussion and a Jam session where privacy and safety are discussed.

QUANTIFIED SELF
What happens when we begin to use collected data to understand more about ourselves and to create new business ideas? Måns Adler and Ola Cornelius will address the trendy term "Quantified Self”.

OPTIMIZE CUSTOMER EXPERIENCE USING A HOLISTIC APPROACH TO MOBILE PAYMENTS Each year, leading players within Mobile Payments meet up at Catwalk. This year's presentations and discussions will refer to how companies are merging and improving customers experience when interacting with the company online.

INNOVATE, FOR SUCCESS IN A CONNECTED SOCIETY
Exploring the key to success in a society were more and more people, devices and business gets connected. Gain new insights and inspiration from leading experts and join the Innovation Jam.

CO-CREATION WORKSHOP, CREATING THE INTERNET OF EVERYTHING KILLER APP
The Co-creation workshop is a new concept introduced this year. The moderators look forward to many exciting discussions and to be involved in developing new exciting ideas.

THE VALUE OF HAVING DEVELOPMENT UNDER ONE ROOF IN OPPOSITE OF OFFSHORE DEVELOPMENT
Why global software development is often called the crisis of the decade. Speaker Darja Smite, Blekinge Tekniska Högskola

TRENDS AND INITIATIVES TO CREATE TRUE GLOBAL CONNECTIVITY AND FUEL BUSINESS INNOVATION – Speaker Fredric Liljeström

CROWDFUNDING - FINANCING 2.0– Speaker Cathrine Åsklint, FundedByMe

DISRUPTIVE ENTERPRISE: APPLE BEYOND B2C – Speaker Alexander Ma, EOO Sweden

PROGRAMMER! INTERESTED IN LEARNING MORE ABOUT ANGULARJS, GRADLE, PYTHON CODING CHALLENGE, TDD, DDD, HOW TO OPTIMIZE YOUR TESTING, HOW TO USE THREAT MODELING TO FIND HOLES IN YOUR SECURITY AND HOW TO LEARN NEWSKILLS IN A “CODING DOJO”?

Slutligen… Missa inte när vi avslöjar årets vinnare i Cut The Wire Awards 12/9

TelecomCity, som finns i Karlskronaregionen är ett affärsnätverk och en innovationsmiljö med fokus på att främja tillväxt. Framför allt inom ICT området. Företagen i nätverket har kommit att bli några av de främsta inom mobila tjänster, betal- och säkerhetslösningar och M2M (Internet of Things). Här grundades Europolitan, en av de första och sedermera största mobiloperatörerna, som var med och
utvecklade den svenska mobilmarknaden. Idag finns, bland många andra, Ericsson och Telenor med i gruppen, liksom en mängd innovativa produkt- och tjänsteföretag. I nätverket ingår också Karlskrona kommun och Blekinge Tekniska Högskola som rankas som ett av världens främsta lärosäten inom
programvaruteknik och hållbar utveckling. Innovations- och samverkansarbetet bygger till stor del på samverkan över gränserna. TelecomCity bildades 1993.