RISE Research Institutes of Sweden AB

Pressinbjudan – Workshop om alternativa proteiner

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2016 10:13 CEST

Smakar insekter gott? Vilka är framtidens proteinkällor? Hur kan underutnyttjade fiskråvaror tas tillvara bättre? Det här är en del av det som kommer att tas upp på en workshop hos SP i Göteborg 13 oktober. Workshopen är främst avsedd för aktörer i livsmedelsbranschen, men vi hälsar också media välkomna att bevaka.

Under dagen ger inbjudna företag – bland andra IKEA och konsultbyrån Macklean – och forskare sin bild av hur nya och gamla proteinråvaror kan användas i miljömässigt hållbara produkter. Proteiner från vegetabilier, insekter och marina råvaror kommer att diskuteras.

Ur programmet:

• Framtidens proteinkällor, Catarina Englund, IKEA Group
  • Proteinskiftet – så tar du tillvara på affärsmöjligheterna, Tove Lindgren, Macklean
  • Baljväxter ur ett råvaru- och produktperspektiv,
    Annelie Moldin, Lantmännen R&D, och Fredrik Fogelberg, JTI
  • Smakar insekter gott?Cecilia Norman, SP
  • Nyttjande av underutnyttjade fiskråvaror,Monica Hansson, Västkustfilé och Kristina Bergman, SP
  • Den nya livsmedelsstrategin,
    Gustav af Wetterstedt, Näringsdepartementet

Tid:13 oktober 2016, klockan 9.30–16.00 (vi bjuder på en lättare lunch)
Plats: SP Food and Bioscience, Frans Perssons väg 6, Göteborg

För mer information och anmälan, kontakta Emma Bragd, SP Food and Bioscience, tel 010-516 66 04, emma.bragd@sp.se