Intercult

Presskonferens: SEAS Göteborg och Alingsås + CityScape Arts&Urban Re-Inventions

Pressmeddelande   •   Jul 29, 2009 15:50 CEST

Inbjudan till presskonferens 4 augusti 11.00 på Göteborgs Stadsmuseum
Presskonferensen hålls i samband med biljettsläpp och öppningen av SEAS Infocenter på Göteborgs Stadsmusem.

SEAS Göteborg och Alingsås 13-22 augusti
Sverigepremiär på elva SEAS produktioner av konstnärer från länder runt Svarta havet och Nordsjön och 2 produktioner av Göteborgsbaserade konstnärer. Tio dagar av dans, performance, teater, musik, installationer, video, klubb, lunchsamtal och workshops. På väntade och oväntade platser i Göteborg och Alingsås. Fullständigt program

CityScape Arts & Urban Re-Invention: Policy & Politics
En två dagar konferens med internationella och regionala gästtalare om kulturdriven stadsutveckling. Inledningstalar gör Anneli Hulthén och Jan Hallberg. CityScape är en del av Sveriges ordförandeskap i EU. Läs mer

När - tisdag 4 augusti, 11.00
Var - SEAS Infocenter på URBANUM på Göteborgs Stadsmuseum
Deltagare
- Chris Torch, konstnärlig ledare Black/North SEAS och Intercult.
Karl Palmås, medarrangör av CityScape konferensen och medlem i tvärdisciplinära forskningsgruppen INGREPP, sponsorer och partners från Göteborg och Alingsås samt Göteborgsbaserade konstnärer kommer att finnas tillgängliga för frågor.

Välkommen!

För anmälan och frågor kontakta:

Vanessa Ware, Marknad och kommunikation, Intercult
vanessa.ware@intercult.se, 08 - 644 10 23, 070 - 750 2454

I samarbete med:
Alingsås kommun, Göteborgs stadsmuseum, Pustervik, Kulturkalaset, Världskulturmuseet, Alingsås museum, Maritiman, Göteborg Wind Orchestra,
Ljungblads Konditori, Sjömanskyrkan, Kommersen

Med generöst stöd från:
The European Commission/DG Education & Culture, Kulturrådet, Svenska Institutet, Kulturkontakt Nord, Sveriges ordförandeskap i EU,
Västra Götalandsregionen, Göteborgs Kulturnämnd

Black/North SEAS är en plattform för möten och samarbete mellan konstnärer, kulturproducenter, kulturaktivister och beslutsfattare i Europa. Möten och turnén går till hamnstäder och kustsamhällen runt Svarta havet och Nordsjöns.Detta är ett av Europas största pågående kulturprojekt med stöd av EU:s kulturprogram i 3,5 år. www.seas.se

Intercult arbetar för att internationalisera svenskt kulturliv. Vi skapar storskaliga gränsöverskridande scen/konstprojekt. Vi utbildar i att bygga internationella kulturprojekt och interkulturell kompetens. Vi är aktiva på den nationella och internationella kulturpolitiska arenan. www.intercult.se