Novacast AB

· Ford i USA beställer processtyrningssystem

· Testgjutning med Graphytes CGI teknik i Asien

· Simuleringsprogram till Filippinerna

Ford i USA har beställt ett processtyrningssystem för tillverkning av segjärn till sin gjuterianläggning i Cleveland, Ford Cleveland Casting Plant. Fords gjuteri i Cleveland är ett av världens största gjuterier för tillverkning av motorblock, vevaxlar, mm.

NovaCasts dotterbolag inom CGI teknik, Graphyte AB i Göteborg har erhållit en order på ett testprojekt med den nya CGI tekniken från Graphyte. Kunden, som ingår i en fordonskoncern i Asien har begärt att dess namn i detta läge ej skall publiceras. Projektet är ett av de som pågått under 2006 och som nu resulterar i ett konkret provgjutningsprojekt med ett motorblock som skall produceras i CGI. Gjutningarna inleds under våren.

Castalloy Technology Corporation i Filippinerna har beställt NovaCasts simuleringsprogram NovaFlow&Solid och IRONCAD för omgående leverans. Gjuteriet har 75 anställda och gjuter ca 1000 ton gods med höga kvalitetsfodringar per år.

NovaCast Technologies AB utvecklar och marknadsför pressverktyg för karossframställning samt programvaror för beredning, simulering processkontroll för bättre och snabbare produktionsprocesser inom den fordonsrelaterade industrin och dess underleverantörer, i huvudsak gjuterier och verktygstillverkare.

NovaCast Foundry Solutions AB erbjuder teknologi och programvaror som i stort sett täcker hela behovet hos ett gjuteri, från planering till processkontroll och miljökontroll.

Dotterbolaget Graphyte AB utvecklar och marknadsför avancerad processtyrning för serietillverkning av fordonsrelaterat gjutgods i kompaktgrafitjärn.

Via dotterbolaget Camito marknadsförs verktyg tillverkade i ett stycke för formning och pressning av fordonskarosser med en betydligt kortare ledtid än traditionella verktyg.

I Camito Technology Center AB tillverkas tyngre gjutgods, framförallt för den fordonsrelaterade industrin. Gjuteriet är även utvecklingscentrum för Camitotekniken.

NovaCast Technologies AB (grundat 1981) har sitt huvudkontor i Soft Center i Ronneby.

För ytterligare information kontakta Hans Svensson, VD NovaCast Technologies AB, 0457- 386 302 eller 070-565 2250.

Mer information finns även på www.novacast.se

Novacasts affärsidé är att utveckla och marknadsföra kunskapsbaserade datorsystem och därigenom skapa en möjlighet för företag och organisationer att effektivisera och förbättra sin verksamhet.