Generator Sverige

Svenska metoder för utveckling av kreativa näringar i praktiken lanseras i Bryssel idag

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2013 09:36 CET

Idag lanserar Alexandersoninstitutet, CRED och Generator Sverige den engelska versionen av metodhandboken To Do - utvecklingsarbete av kreativa näringar i praktiken i Bryssel inför ett 60-tal representanter från EU-kommissionen, regioner och organisationer från hela Europa. I samband med lanseringen hålls även ett seminarium på temat hur den kreativa sektorn i Sverige utvecklats under de senaste 10 åren.

To Do är en metodhandbok som vänder sig till personer som vill veta hur de praktiskt kan arbeta med utveckling av den kreativa sektorn. Den är skriven med främjare, eldsjälar och gränsgångare som på olika sätt arbetar för att skapa tillväxt och utveckling som målgrupp och är full av beprövade metoder, exempel, erfarenhet och svett. Boken är skriven av Jonas Michanek, Idélaboratoriet och Anna Linton, CRED- Creative Destination Halland.

– Behovet av konkreta tillvägagångssätt, hur man praktiskt gör för att utveckla de kreativa näringarna är mycket stort. Boken är sprungen ur just det behovet, att skapa ett toolkit som regionala utvecklare och projektledare kan dra nytta av i sitt arbete, säger Anna Linton från CRED, en av författarna till boken.

När handboken lanseras i Bryssel den 26 februari görs det i samband med ett seminarium på temat hur den kreativa sektorn har utvecklats i Sverige under de senaste 10 åren; på nationell, regional och lokal nivå.

– Sverige är starkt förknippat med kreativitet och vi hamnar ofta överst i rankings avseende världens mest kreativa länder. Många är nyfikna på hur vi arbetar och det är säkerligen därför intresset för det här seminariet och lanseringen av handboken är så stort, säger Johanna Skantze, vd Generator Sverige.
Seminariet och lanseringen av To Do äger rum den 26 februari kl 14-17 på Skåne European Office, Sweden House, Rue du Luxembourg 3 i Bryssel.

Anna Ingler – Generator Sverige
press@generatorsverige.se

Anna Linton – CRED
anna@cred.nu

Läs mer här:
Alexandersoninstitutet
Generator Sverige

Om Generator Sverige
Generator Sverige är organisationen som med utgångspunkt i en vilja att främja entreprenörskap, innovationsanda och kreativitet arbetar för att främja tillväxten inom den kreativa sektorn, eller som det också kallas: de kulturella och kreativa näringarna. Vi brinner för att dela med oss av kunskap och att matcha personer, företag, organisationer och branscher så att saker händer, såväl inom privat näringsliv som offentlig sektor och akademin. Med utgångspunkt i det gränsöverskridande mötet skapar vi förutsättningar för tillväxt.

Om Alexandersoninstitutet och CRED
Alexandersoninstitutet är en utvecklingsarena i Halland, med säte på Campus Varberg. Alexandersoninstitutet syftar till att stimulera och skapa förutsättningar för efterfrågad utveckling vilket sker genom samverkan, nätverk och kunskapsutbyte mellan människor; i Sverige och internationellt. Ur detta arbete växer nya projekt, affärsmöjligheter och samarbeten mellan involverade aktörer: näringsliv, offentlig sektor och akademi.
CRED – Creative Destination Halland är en nätverk som vuxit fram inom Alexandersoninstitutet. En mobil inkubator med anpassade processer och verktyg för bolag som har sitt ursprung inom kreativa näringar. Med delar av metoder och arbetssätt som beskrivs i boken TODO har CRED:s verksamhet fått en kickstart och utvecklat en framgångsrik innovationsprocess.