Orionteatern AB

Pressmeddelande: En dryg vecka kvar till premiären av Mor Courage och hennes barn samt Barnkorståget

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2010 08:50 CET

Orionteaterns stora föreställningar under 2010 är Bertolt Brechts "Mor Courage och hennes barn" i svensk översättning av Ragnar Lyth och Jan Mark samt Brechts ballad "Barnkorståget" i svensk översättning av Lars Forssell, båda i regi av Lars Rudolfsson och med ny musik av Savannah Agger.

I historien om Mor Courage får vi följa en kvinna som lever på kriget och fruktar freden. Hon får se sina tre barn offras, ett efter ett. Kan hon överleva som mänsklig varelse?

I Brechts ballad "Barnkorståget" får vi se kriget ur de utsatta barnens perspektiv. De är på en desperat vandring för att söka det rike där freden rår. De har inga andra att ty sig till än varandra.

Föreställningen "Mor Courage och hennes barn" spelas av en ensemble som består av tio skådespelare och fyra musiker. "Barnkorståget" utspelar sig för samma publik på fredagar och lördagar och gestaltas av en stor grupp barn och unga mellan 10 och 20 år, efter föreställningen Mor Courage och hennes barn. Totalt medverkar över 150 ungdomar från olika delar av Stor-Stockholm i detta arbete.

Föreställningarna ges under våren och har sina premiärer den 5 februari 2010.