X Publishing

Pressmeddelande: Fågelhuset av Ester Roxberg

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2013 12:00 CET

Rapport från kulturbranschen

Jag är inte längre bara Liv. Jag är praktikant. Jag har fördelat min sommarjobbslön i fyra kuvert, ett för varje månad den här hösten. Sextusen kronor i månaden till hyra och mat. Jag ska klara det. I vår kommer jag att vara anställd.

Jag sätter mig vid skrivbordet. Jag har ett eget skrivbord, med en egen dator. En egen sax. En egen häftapparat. En egen kalkylator. Mitt liv har fått en helt ny avsikt. Att sitta på en stol, lutad över en skärm. Ja ursäkta jag kan inte prata mer just nu.

Välkommen upp på scenen! Skådeplatsen är ett kontor i Stockholm. Genom praktikanten Livs många gånger opålitliga och minst sagt uppfinningsrika blick sätts kulturbranschens miljöer och figurer under lupp. En sanslös resa rakt upp och in bakom finrummets kulisser, där inget visar sig vara vad det utger sig för.

Ester roxberg är född 1987 och uppvuxen i Småland. Hon bor sedan flera år i Stockholm där hon själv varit volontär, praktikant och sedermera anställd i kulturbranschen. I dag är hon verksam som författare och skribent. Ester vann 2004 Lilla Augustpriset för en diktsvit och debuterade 2011 med kritikerrosade Antiloper, nu aktuell i pocket.

Fågelhuset

Ester Roxberg

Vuxen / Roman

Inbunden, 200 sid