Dunkers Kulturhus

Corpus

porträtt av kroppar

30 juni-27 augusti 2006

Vernissage torsdag 29 juni 17.00-19.00, fri entré. Dunkers Kulturhus vernissager är öppna för allmänheten.

Dunkers Kulturhus, 81 m2

Mer info: AnnCatrin Gummesson, utställningskoordinator, Dunkers Kulturhus, +46(0)42 10 45 22 alt +46(0)703 89 45 22 eller http://www.lone.se/meny.htm

Pressbild www.dunkerskulturhus.se

Uppfattningen om vår kropp, hur vi använder den och dess kommunikation med omgivningen fascinerar konstnären Lone Larsen. Med sin bakgrund som sjuksköterska har hon på olika sätt konfronterats med kroppar och ”det mänskliga” under lång tid. I hennes utställning ”Corpus – porträtt av kroppar”, som visas i den lilla utställningshallen 81 m2 på Dunkers Kulturhus i sommar, är det just kroppar det handlar om.

Med kroppen i fokus undersöker hon hur rum uppfattas, omvandlas och möter betraktaren. Hennes verk blir till metaforer för kroppen, placerade i sammanhang som vi inte är vana att se dem; t ex blir en jättelik tunga en utskjutande del ur väggen som man kan sitta på. Lones användning av kroppen överraskar och får oss att reflektera över hur vi uppfattar saker och ting runt omkring oss utifrån vår kropp. Hennes arbete lyfter också ut kroppen ur sin mänskliga kontext och projektet ska ses som en personlig och ovetenskaplig observation över kroppens sammanhang.

Lone Larsen är främst skulptör, född 1955 och är verksam och bosatt i Höganäs i Skåne. I den aktuella utställningen arbetar hon främst i plast, brons och marmor.

Program i anslutning till utställningen:

Lördag 26 augusti 13.00-15.00

Rörelse. En workshop om kropp och rörelse med utgångspunkt i Lone Larsens utställning. Med bildkonstpedagog Karin Müller Lindberg.

För alla åldrar

Fri entré