Folkpartiet

Pressmeddelande från Folkpartiet Liberalerna i Europaparlamentet 2010-09-15: Liberala gruppen i Europaparlamentet kräver indraget bistånd till Eritrea

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2010 12:31 CEST

- Folkpartiet liberalerna har länge arbetat i Europaparlamentet för att få Dawit Isaak frigiven från Eritrea. Idag skickar den liberala gruppen en tydlig signal till den eritreanska diktaturen när den tar ställning för att dra in utvecklingsbiståndet från EU tills dess Dawit Isaak och de andra oskyldigt dömda friges

Det säger europaparlamentariker Cecilia Wikström (fp) med anledning av att liberala gruppen beslutat att stödja Folkpartiets krav på att dra in den del av biståndet till Eritrea som inte är humanitärt bistånd.

- Kampen för det fri ordet och solidariteten med alla de personer som sitter fängslade runt om i världen för att de fritt velat uttrycka sina tankar och åsikter kan inte bara föras med ord utan måste följas med tydlig handling, därför är detta ett viktigt beslut avslutar europaparlamentariker Olle Schmidt (FP)

För mer information kontakta:
Olle Schmidt +46 705 34 10 64
Cecilia Wikström +46 706 28 30 99