Svenskt Kulturarv

Kulturarvspris till Maria Sidén

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2011 19:20 CET

Museiföreningen Svenskt Kulturarv delade på torsdagskvällen ut det nyinstiftade Kulturarvspriset till Maria Sidén, VD och ”slottsfru” på Tjolöholms Slott i Fjärås i norra Halland.

Priset, som består av äran och 10 000 kr, tilldelas Maria Sidén med motiveringen:

”Museichef, slottschef, hotellchef och restaurangchef på Tjolöholms slott. I en skicklig kombination av kommers och kultur har Maria lyckats förena museiverksamhet med besökarnas förväntningar.”

Tjolöholms Slott är Sveriges främsta Arts and crafts-anläggning med slott i engelsk 1500-talsstil, trädgård mot havet, slottskyrka och allmogeby.

– Många besöksmål, speciellt av den här karaktären, nöjer sig med vad man har, och visar upp i stort sätt samma saker år från år. Men på Tjolöholm arbetar man med en bred verksamhet och erbjuder besökaren mer än bara den kulturella upplevelsen, säger Lena Sjölin, verksamhetsledare för Svenskt Kulturarv och medlem i juryn.

– Det märks att ledningen lyckas inspirera personalen till förnyelse på en rad områden, inte minst är man framgångsrik i synen på mervärdet i besöket, och att man inte är främmande för samarbete med kommerisiella aktörer är en stor styrka i museivärlden.

På godset erbjuds bl a kulturhistoriskt upplevelseboende och vid konferenser används t ex den vackra matsalen – så långt från ett vanligt mötesrum man kan komma.

Juryn har bestått av förra riksantikvarien Erik Wegræus, Direktör Meg Tivéus, journalisten och författaren John Chrispinsson, Jan Larsén, Strömma Turism & Sjöfart AB, Projekledare Åse Berglund, Överintendent Magnus Hagberg samt Lena Sjölin, Svenskt Kulturarv.

Foto: Björn Olsson.

För mer information kontakta: Lena Sjölin, 070-630 98 00