Hesselberg Maskin

Pressmeddelande   •   Aug 26, 2015 14:18 CEST

Knivsta 2015-08-26

Ny Komatsu-grävare gör allting enklare

Hesselberg Maskin lanserar en ny hjulgående grävmaskin, Komatsu PW160-10. Den nya hjulgrävaren bygger vidare på en väl beprövad teknik vilket betyder ökad produktivitet och sänkta kostnader.

Lägre bränsleförbrukning, längre driftstid och smidigare underhåll är några faktorer som inte bara sänker entreprenörernas kostnader utan också ökar produktiviteten. Lägg dessutom till att den nya hjulgrävaren svänger snabbare med tyngre motvikt, har utmärkt stabilitet och att lyftkapaciteten i sidled har förbättrats.

Komatsu PW160-10 har en arbetsvikt mellan 17 000 och 18 500 kg, och får ut 110 kW (148 hk) vid 2000 rpm.

En smart och tidsbesparande funktion är Komatsu Diesel Oxidation Catalyst (KDOC) där över 90 procent av avgasernas partiklar fångas upp av ett effektivt dieselfilter. Filtret inkluderar även en oxideringskatalysator med bränsleinjektionssystem som kan bränna upp infångade partiklar genom aktiv eller passiv regeneration utan att föraren behöver avbryta maskindriften.

Hytten på Komatsu PW160-10 har stora fönster vilket garanterar utmärkt sikt runt om. Nya ergonomiska knappar och smarta ”Eco-körningstips” på den uppgraderade skärmen gör det ännu enklare att sänka bränsleförbrukning. Stolen är speciellt utformad för en hjulgående maskin.

Komatsu-maskiner är konstruerade för ett snabbt och enkelt underhåll och PW160-10 är inget undantag. Den regelbundna motorservicen och smörjpunkterna är centralt placerade tillsammans med alla filter, och kan säkert och enkelt nås med en ny stege.

Komatsu PW160-10 levereras med Komatsu CARE, ett underhållsprogram där det ingår fabriksplanerat underhåll de första tre åren eller 2 000 timmarna, garanti på dieselpartikelfiltren för de första fem åren eller 9 000 timmarna samt upp till två gratis byten av partikelfilter.

För mer information: Lucas Berghult, Försäljnings- och marknadsdirektör, 018-346711, lucas.berghult@hesselbergmaskin.se

Beställ högupplösta bilder från: gunnar.andersson@tr.se

Hesselberg Maskin AB har ansvar för försäljning samt service- och reservdelsförsörjningen av Komatsu anläggningsmaskiner i Sverige. Hesselberg Maskin AB har fyra anläggningar i Sverige: Knivsta (huvudkontor), Göteborg, Gotland och Kiruna. Utöver egna verkstäder samarbetar Hesselberg Maskin med flertalet servicepartners runt om i landet.

Bolaget ägs av norska AS Sigurd Hesselberg som har lång erfarenhet av anläggningsmaskinbranschen och av Komatsu. AS Sigurd Hesselberg är ett finansiellt solid bolag med sammanlagt mer än 240 anställda och omsatte 2013 1,4 miljarder svenska kronor.