Svensk Jazz

Pressmeddelande: Öbacka Jazz & Blues i Härnösand är årets jazzklubb 2017

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2017 11:48 CET

Svensk Jazz har instiftat en ny utmärkelse och årets pristagare är Öbacka Jazz & Blues, som alltså är årets jazzklubb 2017.

- Jag är väldigt glad att få dela ut den första utmärkelsen någonsin för årets jazzklubb till Öbacka Jazz & Blues. Sina 20 000 invånare till trots är Härnösand otroligt nog en av Sveriges största jazzstäder. Och det kan vi tacka jazzklubben för, säger Magnus Thuvesson, ordförande i Svensk Jazz.

Priset kommer att delas ut under Jazzfesten i Sundsvall – årets stora mötesplats för jazz-Sverige den 5-7 maj. Läs mer på jazzfesten.se.

Motiveringen till pristagaren lyder:
Öbacka Jazz & Blues är lite som humlan som inte ska kunna flyga. Men som den flyger! Eftersom det är första gången priset delas ut har konkurrensen varit hård. Ändå var beslutet lätt. Jazzklubben har förutom att ge Härnösandsborna mängder med jazz av absoluta internationella toppklass också agerat nav i regionen och tillsammans med andra jazzklubbar gjort att jazzen nått många fler. Förutom detta får gänget bakom Öbacka Jazz & Blues utmärkelsen för sin omfångsrika och kvalitativa verksamhet som riktat sig till alla åldrar, allt detta i en alldeles unik konsertlokal. Stort grattis och framförallt tack för era insatser för svensk jazz!

Öbackas konsertbokare Kjell-Arne Danemo och ordförande Curt Fällgren är väldigt glada och hedrade över att ha utsetts till årets jazzklubb 2017:

- Sedan klubben återkom till den fantastiska lokalen Metropol hösten 2000, har vi haft i det närmaste 600 konserter fram tills idag. Denna utmärkelse ger oss kraft och motivation att fortsätta utveckla vår verksamhet i Härnösand.

Länk till pressbild tagen utanför Öbacka Jazz & Blues legendariska lokal Metropol. Foto: Maria-Thérèse Sommar. Vill du se fler bilder från konserterna på Metropol? Kolla t ex in här.

För mer information: Kontakta ordförande Magnus Thuvesson, mobil 076-8033060

Svensk Jazz är en rikstäckande medlemsorganisation för aktörer verksamma inom svenska jazzen. Förbundet har som uppgift att stärka jazzens plats i svenskt kulturliv samt att stärka jazzlivets infrastruktur och aktörer. Förbundet vidarefördelar också Kulturrådets statliga verksamhetsstöd till arrangörer. Läs mer på www.svenskjazz.se

För ytterligare information: kontakta verksamhetsledare Karin Inde, telefon 08-407 17 40 eller info@svenskjazz.se.