WDA Wireless Digital Assistant AB

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2009 11:56 CEST

WDA lanserar SEGUDA-ID,
säker internetkommunikation för mobiltelefoner

WDA Wireless Digital Assistant AB lanserar SEGUDA-ID, en säkerhetslösning som gör det enkelt att utveckla mobila applikationer för alla typer av mobiltelefoner som kan surfa på internet. Med ett SEGUDA-ID installerat kan en mobiltelefon på ett säkert sätt kommunicera med en server genom att krypterat presentera sin identitet. Mobiltelefonen kan t ex användas som en inloggningsdosa till en webbplats. Användaren behöver varken komma ihåg användarnamn eller lösenord för att bli inloggad.

Jens Fjelkestam, vd på WDA, säger: "Den största fördelen med SEGUDA-ID är att applikationsutvecklare för mobila lösningar inte behöver bygga speciella klienter för varje typ av mobiltelefon, utan man kan istället låta mobiltelefonen kommunicera direkt med en server. På så sätt kan både utvecklings- och förvaltningskostnader hållas på en låg nivå."

www.seguda.com finns ett flertal mobila gratistjänster som använder SEGUDA ID, däribland webb-inloggning, bokningssystem och körjournal. Tjänsterna riktar sig till privatpersoner och företagare som inte har ständig tillgång till en internetuppkopplad dator, utan all kommunikation och administration sker med den egna mobiltelefonen samt e-post.

SEGUDA-ID samt SEGUDA-teknik får fritt användas så länge källan anges. WDA Wireless Digital Assistant AB i Åkersberga, som har utvecklat tekniken, erbjuder utbildnings-, integrations- samt konsulttjänster på området.

För mer information:WDA Wireless Digital Assistant AB
Jens Fjelkestam, vd