MDT

Pressmeddelande: Sindri Runudde "Fiskedansen och andra Kosmiska Bekännelser" 4–5.6

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2019 13:20 CEST

“Fiskedansen och andra Kosmiska Bekännelser” är ett konceptalbum och ett workoutprogram bestående av sju olika danser med specifika syften. Med fem dansare på scenen presenteras de sju låtarna, och musiken vävs samman med personliga berättelser.

Fiskedansen är en hyllning till rörelse som bejakar dansens närande potential i metaforiska bekännelser fulla av fabulösitet. Med kraft från radikal pedagogik arbetar Sindri Runudde utifrån premissen att varje kropp har kunskap och varje berättelse en dans.

Sindri Runudde arbetar med flera format parallellt, utifrån frågeställningar om vilken dans som dansas var, och vilka som får uppleva den. I en till en möten ordinerar Sindri olika danser som botemedel mot specifika åkommor. Ett annat format är ett medverkande workoutprogram, och här presenteras scenproduktionen. Tillsammans formar de

“Fiskedansen och andra Kosmiska Bekännelser”.

Sindri Sinkalonkan Runudde (SE) är dansare och koreograf som även är utbildad inom nycirkus. Sindri har bland andra arbetat för Skånes Dansteater, Seven Fingers Circus Company och Candoco Dance Company i London, samt för koreografer som Stina Nyberg och Carl Olof Berg. Han står bakom barnföreställningen Vända och vrida för Stadsteatern Skärholmen, samt den självbiografiska Blind Boi Diaries i regi av Juli Apponen. I 2017/2018 turnerade han med det interaktiva ljudverket “Golvet”.

Speltider:

4 juni 20.00

5 juni 20.00

Läs mer om “Fiskedansen och andra Kosmiska Bekännelser”

Pressbilder: https://we.tl/t-syjfjKpwey

För mer information, pressbilder och bokning av pressbiljetter kontakta:
Masha Kotlyachkova
masha@mdtsthlm.se

08-6111456

MDT är en internationell samproduktionsplattform och en ledande scen för samtida koreografi och performance. MDT har sedan 1986 presenterat och samarbetat med internationella och svenska konstnärer.