Hallands Konstmuseum

Pressmeddelande: Vernissager lördagen den 14 mars ställs in på Hallands Konstmuseum

Pressmeddelande   •   Mar 12, 2020 14:44 CET

​Den 14 mars öppnas två nya utställningar på Hallands Konstmuseum i Halmstad. Men med anledning av Coronaviruset och den risk för smittspridning som råder just nu kommer helgens vernissager för Hallands Konstförenings jurybedömda Vårsalong och En utställning om bildgalleriet i Varberg att ställas in. Utställningarna öppnar dock som planerat, det är invigningsprogrammet som utgår.

Hallands Konstförenings jurybedömda Vårsalong

Den 14 mars öppnar Hallands Konstförenings jurybedömda Vårsalong. 264 konstutövare har i år lämnat in verk för bedömning och 63 av dessa kom med till utställningen.

Årets jury har varit Bettina Pehrsson, chef för Kalmar konstmuseum och Markus Emilsson, glaskonstnär. Deras uppdrag har varit att välja ut verken till utställningen och ge anvisningar om hur de ska placeras. De har också utsett vem av de medverkande som tilldelas Hallands Konstförenings Vårstipendium. I år går stipendiet till Astrid Wallerman.

​Läs mer om utställningen på hallandskonstförening.se

Kontakt:

Daniel Sanjay, projektledare Vårsalongen
varsalongen@hallandskonstforening.se

14.3 - 31. 5

En utställning om bildgalleriet i Varberg

Vi öppnar också En utställning om bildgalleriet i Varberg den 14 mars.

Det halländska konstlivet bygger på flera olika aktörer. I Varberg spelade bildgalleriet en viktig roll under 1980- och 90-talen. Galleriet startades av Bengt Frihd, en hängiven konstfrämjare, för såväl konstnärerna som konstpubliken.

Utställningen visar ett urval av donationen som följt med dokumentationen av bildgalleriets verksamhet med namn som Roj Friberg, Franco Leidi, Nina Bondeson, Per Olof Nilsson, Petter Pettersson, Ingemar Nilén och Mona Johansson med flera.

​Läs mer om utställningen på hallandskonstmuseum.se

Kontakt:

Anneli Adamsson