Exportrådet

Pressmöte 14 augusti kl 11: Swedish Style Tokyo 2003

Pressmeddelande   •   Aug 12, 2003 10:50 CEST

Den 8-18 oktober går Swedish Style Tokyo 2003 av stapeln för fjärde gången. Temat för årets upplaga är "Swedish Style - the art of living". Swedish Style är ett initiativ för att öka intresset för svensk kultur och livsstil i Japan, där Sverige blir allt trendigare.

Intresset för Sverige och svensk livsstil i Japan bara växer. Under Swedish Style 2003 visar en rad svenska designers, artister, konstnärer och producenter inom design, musik, konst, mat & friluftsliv upp sig i samband med ett 50-tal evenemang runt om i Tokyo. Nytt för i år är en stor City Orientering, en större musiksatsning, en filmfestival samt utställningarna Design Archipelago, Swedish Creative Space och Timeless Modern Living.

Pressmöte i Stockholm:
Ett pressmöte kommer att äga rum den 14 augusti kl 11.00 på Svensk Form där innehållet av årets Swedish Style in Tokyo 2003 kommer att presenteras.

Bakgrund:
Swedish Style i Tokyo initierades 1999 av Ewa Kumlin, gift med den dåvarande svenska ambassadören. Eventet har sedan genomförts 2001 och 2002 och sker nu för fjärde gången. Syftet med Swedish Style är att presentera svensk livsstil och kultur för den japanska publiken och samtidigt vara en plattform för de olika aktörernas satsningar i Japan. Svenska ambassaden är navet i Swedish Style. Förra året deltog 40 svenska designers, artister och företag i 35 event under 11 dagar på 20 platser runt om i Tokyo. Arrangemang genomfördes inom områden som design, musik, mat, video, film och konst.

Redaktionen är välkommen till pressmöte enligt följande:
Tid: Torsdag 14 augusti kl 11.00
Plats: Svensk Form, Holmamiralens väg 2, Skeppsholmen, Stockholm
Anmälan: mailto:press@swedishtrade.se

För ytterligare information kontakta:
Kenneth Hagås, projektledare Swedish Style 2003
tel: +81 3 3560 3723 kenneth.hagas@swedishtrade.se
Mattias Bergman, handelssekreterare Exportrådet i Japan¨
Iréne Enström, Japanansvarig Exportrådet i Stockholm
telefon 08-783 86 11, 0708-83 86 11
Helena Olsson, informatör Exportrådet 08-783 8546, 0708-81 8693

För mer information se www.swedishstyle.net

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har över 350 anställda och kontor i 35 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 425 miljoner kronor. Denna pressinbjudan finns även på www.swedishtrade.se/pressinformation.