Wonderland

PRESSRELEASE 2015-12-10 - iGOTCHA i nytt samarbete med MICROSOFT

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2015 09:09 CET

I augusti 2015 blev Susanne Birgersdotters bolag IGOTCHA medlem av Microsoft Cloud Platform Advisors. Samtidigt har bolaget fått tillgång till Microsofts program för utvalda startups, Bizpark+, vilket konkret innebär ett stöd på tre miljoner kronor för drift av företagets tjänster i molntjänsten Windows Azure.

Medlemskapet i Microsoft Cloud Platform Advisors betyder att IGOTCHA bland annat erhållit förhandstillgång till ännu inte släppta tjänster och teknologier, möjlighet att eskalera frågeställningar och feedback direkt till Microsofts huvudkontor i USA och aktivt nyttja teknologierna i den egna utvecklingen. Detta har även möjliggjort för IGOTCHA att, som ett av de första företagen i världen, utveckla och skapa en teknik- och tjänsteplattform baserad på Microsofts nya hyperskalande molnplattform Service Fabric.

”Vi på Microsoft har ett tydligt fokus att hjälpa svenska start-ups växa och utveckla sina lösningar på vår molnplattform. Därför hjälper vi bolag som IGOTCHA genom att erbjuda dem verktyg för att nå sin fulla potential tillsammans med oss. Vi ser detta som en början på ett framgångsrikt samarbete”, säger Sara Kullgren, Developer Experience Lead på Microsoft.

Genom samarbetet blir Microsoft nu en mycket viktig och betydande byggsten i lanseringen av IGOTCHA Reverse.

“Vi är oerhört stolta över att Microsoft har visat detta förtroende för oss och vår produkt och underliggande teknologier. Vi har skapat något mycket innovativt och bidrar med nya visioner som vi är övertygade om kommer kunna resultera i en färdig, helt unik produkt”, avslutar Susanne Birgersdotter, grundare och vd IGOTCHA.

iGotcha AB är ett av Sveriges mest intressanta och innovativa företag inom den explosionsartade appindustrin. Susanne har inlett skapandet av en koncern där målet är att bli Europas största spel- och appbolag.

Susannes affärsidé är att utveckla, designa och leverera de stora och innovativa applikationerna till smartphone-användare över hela världen. Visionen är att skapa ”IRL-upplevelser” där varje människa interagerar med deras smartphone och den verkliga världen.

Under våren 2016 lanseras IGOTCHA Reverse - det första mobila applikations-spelet baserat på den visionen och den teknologi som utvecklats. Spelet kommer öppna dörrar för den nya spelgenren som utnyttjar den mobila plattformens potential fullt ut och gör det möjligt för människor att delta vart som helst i världen samtidigt.

Susanne Birgersdotter ämnar utveckla såväl spelet som teknologins användningsområden för flertalet olika plattformar och tillämpningar där dessa kan interageras.

iGotcha är nytänkande inom mobiltelefonspel som ger spelarna möjlighet att delta i ett multiplayer spel och i realtid spela och kommunicera med sina vänner samtidigt som spelet knyts mot den verkliga världen. Helt unikt är att de bygger och verkar i de områden de känner till och befinner sig i med mobilen i spelandet för världsherravälde. Spelet bygger i grund på att bygga, investera, stjäla, skydda och få inflytande i den digitala parallella värld där du är deltagare och styr ditt öde mot att bli mäktigast i världen.

Under hösten läggs plattformen för lanseringen av Igotcha reverse. Lansering sker under våren 2016.

FÖR INTERVJU FÖRFRÅGNINGAR SAMT INFORMATION KONTAKTA

Alexandra Aaseby/BBS Group e-post: alexandra@bbsgroup.se Mobil: 070- 229 09 08

FÖR INFORMATION OM IGOTCHA OCH CLOUD PLATFORM ADVISORS VÄNLIGEN KONTAKTA:

Susanne Birgersdotter e post. susanne.birgersdotter@igotcha.se Mobil:070-976 25 64