Abbott

Pressrelease: Abbott stödjer sjukvården i Haiti med pengar och produkter till ett värde av 1 miljon dollar

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2010 12:45 CET

Tack vare Abbotts befintliga samarbete med hjälporganisationer finns företagets läkemedel och näringsprodukter redan på plats för att användas i hjälpinsatser .

ABBOTT PARK – Abbott och dess filantropiska stiftelse Abbottfonden har utlovat 1 miljon dollar i initialt humanitärt stöd till offren för jordbävningen i Haiti. Detta stöd inbegriper bidrag i form av pengar och viktiga läkemedel och näringsprodukter för att förbättra humanitära hjälporganisationers möjligheter att tillgodose omedelbara vårdbehov i Haiti. I detta ingår en första sändning av läkemedel och näringsprodukter som redan används på ett sjukhus i Haiti.
Hjälpinsatserna i Haiti bygger på Abbotts befintliga samarbete med hjälporganisationer för att förbättra tillgången till sjukvård i landet. Sedan 2007 har Abbott och Abbottfonden lämnat över 34 miljoner dollar i form av pengar och produkter som bidrag till sjukvården i Haiti, med fokus på mödra- och barnavård, diabetes, hiv/aids och undernäring.
”Jordbävningen har förödande effekter på Haitis begränsade sjukvårdssystem, som redan dessförinnan tyngdes av stora problem,” säger Catherine V. Babington, ordförande för Abbottfonden. ”Genom vårt befintliga samarbete med humanitära hjälporganisationer i Haiti bidrar vi med pengar och produkter för att tillgodose de enorma och omedelbara vårdbehoven".

Mediafrågor hänvisas till Abbott park : Matt Bedella +1-847-936-3394