G A Lindberg ChemTech AB

Pressrelease Mobil SHC Cibus

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2012 11:21 CEST

Mobil SHC Cibus-seriens oljor hjälper till att minska energiförbrukningen vid mat och dryckestillverkning

Premium NSF H1 Registrerade Syntetiska smörjmedel ökar energibesparingen, ger ett optimalt utrustningsskydd och ökat säkerhetsinitiativ

- Laboratorietester dokumenterar ökad energieffektivitet på upp till 3,6 procent *

- Kunder upplever en energieffektivitet på upp till 4,3 procent

- Mobil SHC Cibus-seriens oljor är NSF H1 registrerade

KÖLN, TYSKLAND (den 28 mars 2012)

- ExxonMobil Lubricants and Petroleum Specialties Company, en division av Exxon Mobil Corporation, meddelade idag att deras utbud av NSF H1 registrerade Mobil SHC Cibus-seriens oljor har potential att bidra till att mat och dryck företag kan uppnå energibesparingar med en energieffektivitet på upp till 3,6 procent för växellådsoljeapplikationer *.

Idealisk för hela spektrumet av hydraulik, växellådor, lager, cirkulationssystem och värmeöverföringsapplikationer. Mobil SHC Cibus premiumprestandasmörjmedel är syntetiska och ger ökad säkerhet samt ökad produktivitet tillsammans med energieffektivitetens potential. Oljorna i Mobil SHC Cibus-serien är NSF H1 registrerade smörjmedel, som uppfyller bestämmelserna i avdelning 21 CFR 178,3570 av "Food and Drug Administration" (FDA) för smörjmedel med potentiell kontakt med livsmedel och tillverkas i anläggningar som uppfyller de hygieniska kraven i ISO 21469:2006. Förutom att de tillverkas i utrustning där korskontaminering minimeras, så är Mobil SHC Cibus-serien formulerade helt nöt-, vete-och glutenfria och är även lämpliga för kosher och halal.

"Mat och dryck processer utmanas inte bara unikt med att maximera utrustningens prestanda och öka produktiviteten, men också att garantera livsmedelssäkerheten", säger Rainer Lange, Mobil SHC Varumärkesrådgivare för - Europa, Afrika och Mellanöstern, ExxonMobil Lubricants and Petroleum Specialties Company. "Mobil SHC Cibus seriens smörjmedel är skickligt utvecklade för att hjälpa mat och dryck processerna att uppfylla sina applikationsspecifika målsättningar och ge värdefulla hållbarhetsrelaterade fördelar, såsom ökad energieffektivitet och förlängda oljebytesintervaller."

Sedan introduktionen har kunder över hela Europa, USA och Asien rapporterat omfattande fördelar genom att använda dessa oljor. En livsmedelsproducent som är verksam i Kina, rapporterade energibesparingar på upp till 4,3% när de uppgraderade sina sex oljeinsprutade dubbelskruvkompressorer från mineraliska smörjmedel till Mobil SHC Cibus 32. Den hävdade besparingen på 4,3%, skulle resultera i en årlig effektminskning om 22.170 kWh.

En tillverkare i Tyskland uppgav också energibesparingar på 3,4 procent genom att byta till Mobil SHC Cibus-seriens oljor. ExxonMobil rekommenderade konvertering till Mobil SHC Cibus seriens smörjmedel för att ta itu med deras bekymmer med ofta oplanerade driftstopp, på grund av en kompressor som överhettats. Efter genomsköljning av skruvkompressorns smörjmedelsystem och byte till Mobil SHC Cibus 46, var problemet löst. De rapporterade sedan att oljans livslängd fördubblats och att en energibesparing på 58.000 kWh per år uppnåddes.

Mobil SHC Cibus-seriens användande i växellådsapplikationer är den senaste ExxonMobil produkten att förtjäna den officiella beteckningen för ett "Energy Efficient" industrismörjmedel och kommer att ha företagets egenutvecklade "Energy Efficiency"-logotyp på förpackningen.

För mer information om Mobil SHC märkesvarors syntetiska smörjmedel, såsom Mobil SHC Cibus eller andra Mobil-produkter och tjänster, besök mobilindustrial.com.

Mobil, Mobil SHC Cibus och energieffektivitet designen (Energy Efficiency) är varumärken som tillhör Exxon Mobil Corporation eller ett av dess dotterbolag.

För mer information om produkter från Mobil klicka här

Vi erbjuder våra kunder helhetslösningar inom; Sammanfogning/limning/tätning, smörjning, skäroljor/vätskor för metallbearbetning, rostskydd, rengöring och produkter för elektronikproduktion. Tillsammans med våra doseringssystem så får ni alltid rätt mängd på rätt plats oavsett produkt. En helhetslösning från oss innebär självklart att ni får en fungerande produkt/lösning för produktion och underhåll, utöver detta får ni även leveranser av önskad produkt enligt era önskemål i rätt tid.

Tillsammans med en god totalekonomi.

Produkterna/lösningen ska naturligtvis uppfylla gällande lagar och regler, både vad det gäller yttre och inre miljö. Vi ställer kostnadsfritt upp med härdplastutbildningar för våra kunder.

Vårt rikstäckande återförsäljarnät hjälper dig med snabba leveranser och lokal lagerhållning av alla våra produkter.