FORES

​Pressträff Ekotransport onsdag: Lär av Kalifornien!

Pressmeddelande   •   Apr 25, 2017 13:20 CEST

På onsdag hålls Ekotransport, den årliga avstämnings- och utvecklingskonferensen om hur vi når en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030. Årets fokusland är Kalifornien och media hälsas välkomna till en presslunch om hur Sverige och Kalifornien kan lära av varann.

På Ekotransport-konferensen, anordnad av 2030-sekretariatet och Aktuell Hållbarhet, kommer årets fokusland Kalifornien att särskilt lyfta fram hur de arbetar med att gynna elbilar, biogas för tunga transport och smartare mobilitet, och hur stater som vill gå före bäst gör det. Temat är högaktuellt eftersom Sverige och Kalifornien just slutit ett avtal om ökat samarbete inom hållbar innovation.

- Kalifornien lyckas gå före och vara pådrivare i USA ungefär så som Sverige vill utmana och inspirera övriga EU. Vi har mycket att lära av varann, med liknande klimatmål och liknande utmaningar, och därför är det väldigt värdefullt att ha en så tung delegation här under så lång tid, säger Mattias Goldmann, vd för Fores med 2030-sekretariatet.

Från Kalifornien kommer Alberto Ayala, vice vd för California Air Resources Board och John Boesel, vd för CALSTART. På lunchen får du träffa dem, Mattias Goldmann och Jakob Lagercrantz för 2030-sekretariatet. Se kort biografi på Alberto och John nedan.

Media hälsas välkomna till presslunch, på Münchenbryggeriet, Torkel Knutssonsgatan 2, Stockholm, onsdag 26 april kl 12.45.

Media är också välkomna att följa med Kalifornien-delegationen under tisdagens program:

08.30: Seminarium på Scania i Södertälje kring tunga fordon och alternativa bränslen

11.30: Besök hos Trafikutskottet och deras utvecklingsgrupp i Riksdagen

13.30: Samtal på 2030-sekretariatet med Energimyndighetens GD Erik Brandsma kring myndigheternas plan kring 2030 målen. Dialog mellan svensk och kalifornisk strategi

15.15: Dialog med Volvo kring utveckling och tunga fordon

17.00: Pre-conference med finansmarknadsminister Per Bolund, Fores

För ytterligare information: Kontakta Jakob Lagercrantz, 0708-173 808 eller Mattias Goldmann, 070-309 00 45 Se också www. 2030-sekretariatet.se

Alberto Ayala, Deputy Executive Officer, California Air Resources Board, is head of California’s mobile source programs. He directs vehicle and engine emission regulations, certification, compliance, testing, and research and California’s Zero Emission Vehicle Mandate. Alberto also oversees the State’s investments in low carbon transportation and ambient monitoring for air and climate pollution. Prior to CARB, he was a Professor of Mechanical Engineering at West Virginia University and a Design Engineer at Teledyne Ryan Aeronautical. Alberto holds B.S., M.S.E., and Ph.D. degrees in engineering from UC Davis and his internships were with GE Global Research and the California Energy Commission. He has published extensively and frequently lectures in the U.S. and abroad. Today Alberto is also an Adjunct Professor at West Virginia and a Visiting Professor at the National Polytechnic University in Quito, Ecuador.

John Boesel is president and CEO of CALSTART. The public/private nature of CALSTART is reflected in John’s background. Upon graduating from the University of California, Davis, in 1982, John worked in the California legislature as a legislative aide to then Assemblyman (now Congressman) Sam Farr. In that position, he managed energy and environmental legislation for nearly four years. He received his MBA from the Haas School at UC Berkeley in 1989. After graduating from business school, he worked as a commercial banker in Wells Fargo’s Corporate Headquarters building in San Francisco. In 1993 John joined CALSTART as the Vice President of Technology Programs. In 2001 the Board of Directors promoted him to the position of President and CEO. John serves on the Advisory Board for the Precourt Energy Efficiency Center at Stanford University and is also a board member of the Clean Vehicle Foundation. John chaired the Vehicle Efficiency Subcommittee of the Western Governors Association Alternative Fuels Committee in 2007/2008.

Fores – Forum för reformer och entreprenörskap – är den gröna och liberala tankesmedjan. Vi vill förnya debatten i Sverige med tro på entreprenörskap, på människors möjligheter att själva forma sitt liv och på marknadsmässiga lösningar på samhällets utmaningar.

Fores fyra programområden är klimat och miljö, migration och integration, entreprenörskap och ekonomiska reformer och det digitala samhället. Varje program har ett råd med stor akademisk tyngd och verksamheten leds övergripande av en styrelse med brett samhällsengagemang.

Läs mer om Fores här!