Olika AB - förlag - utbildning - kommunikation

Pressträff för böcker med romer från OLIKA

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2014 11:56 CEST

Välkommen till pressträff & boklansering

I ett unikt projekt tillsammans med Linköpings kommun har OLIKA skapat tre barnböcker efter möten med barn i en en mångkulturell skola där romska barn går. Tisdagen den 13 maj bjuder vi in till pressträff på Nya Ryddskolan, kl 12.00 för en presentation av projektet som är en del av den statliga inkluderingsstrategin.

På plats finns bland annat borgmästare Ann-Cathrin Hjerdt och rektor Inger Sandin, samt illustratören Marcus Gunnar Pettersson som använt både skolbesöken och sina egna erfarenheter i skapandet av de tre böckerna.

Det blir dessutom ett dansuppvisande som inspirerade till en av böckerna!

Kl 16.30 bjudes även allmänheten in till ett öppet evenemang i Nya Rydsskolan!

Var: Nya Rydsskolan, Björnkärrsgatan 17, Linköping
När: Pressträff kl 12.00, 13 maj
Info: Marie Tomicic 0708-62 28 08, marie@olika.nu

Böckerna fungerar som brobyggare - och broar leder ju åt två håll. Tanken är både att ge romska barn spegling och att visa på det vi alla har gemensamt.

"Det är hög tid att romer få ta plats i barnbokshyllan på ett likvärdigt sätt. Det handlar om en nationell minoritet som osynliggorts allt för länge", säger Marie Tomicic på OLIKA. "Som alltid när OLIKA gör böcker så har vi ett normkritiskt förhållningssätt, vilket betyder att de här är böcker som alla andra som tar upp universella teman som mod och vänskap."

Bakom bilderna står Marcus-Gunnar Pettersson, som själv är rom.

”Att berätta romska historier ur barns perspektiv i nutid är inspirerande! Vi får aldrig glömma vår historia, men jag tror också på en framtid där många olikheter ska lära sig leva tillsammans. Jag hoppas mina böcker kan bidra till den bredden."

I böckerna skildras flera olika sorters romer, och det finns en liten språkskola med fem varieteter av romani chib: arli, kale, kelderas, lovari och resanderomani. Tanken är också att de under året ska ges ut i fem översättningar.

Tre böcker om tre barn!

Nadja ska dansa för skolan, allt går bra till plötsligt musiken blir fel! Vad händer nu? Läs mer här!

Mertsi är i badhuset. Alla hoppar från högsta. Alla utom Mertsi. Han vill, men vågar han? Läs mer här!

Rosita väntar på Emma, hon kommer och hälsar på ute på campingen varje sommar. I år ska de leka kurragömma, men vissa gömmer sig för bra! Läs mer här!

Badbomber & simhopp + Camping & kurragömma + Dansbus & kaktrubbel
Författare: Marin Salto
Illustratör: Marcus Gunnar Pettersson
Format: 200 x 200
Utkommer: 13 maj  2014

Det här är OLIKAs pressutskick. Om du vill ha rec.ex. eller annan information är du välkommen att höra av dig.

Kontakta Karin Salmson på karin@olika.nu eller 0733 38 24 27

Undrar du hur du kan köpa våra böcker?
Utöver vår webshop finns alla våra böcker (dock inte handledningarna) på alla nätbutiker.
Letar du efter fysiska butiker som har OLIKAs böcker i hittar du listan här.

OLIKA AB
förlag - produktion - utbildning

ut med stereotyper - in med möjligheter

OLIKA förlag - böcker ut & in