Pressträff med Lars Ohly om Vänsterpartiets viktigaste politiska fråga

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2011 15:27 CET

Onsdagen den 2 mars kl 10.00 är media välkommen att träffa Lars Ohly inför upptakten av Vänsterpartiets kampanj "Världens bästa sjukvård". Vänsterpartiet presenterar också en rapport som visar att riskkapitalbolag tar ut allt större vinster från svensk sjukvård. Lars Ohly är tydlig med hur Vänsterpartiet kommer att profilera sig den närmaste tiden:

- Sjukvården är partiets högst prioriterade politiska fråga just nu. Jag kommer att tillsammans med partivänner åka runt i landet och prata med sjukvårdspersonal och patienter för att få en bild av hur framtidens sjukvård borde se ut. Men redan nu kan jag konstatera att för att kunna bygga världens bästa sjukvård så måste vi stoppa de privata miljardvinsterna och låta pengarna gå till sjukvården istället. 4 miljarder kronor försvinner varje år ner i fickorna på privata aktiägare. För de pengarna skulle vi till exempel kunna anställa 10 000 sjuksköterskor, säger Lars Ohly.

Merparten av den privata svenska vården ägs nu av riskkapitalbolag. Att riskkapitalbolag inte har något att göra inom sjukvården är uppenbart, menar Lars Ohly:

- Det vi nu ser hända inom friskolevärlden med skandalrapporter om giriga och kortsiktiga ägare väntar runt hörnet för sjukvården. Jag vill slippa höra regeringen säga att de varit "naiva" i sin syn på privat vård på samma sätt som skolministern nu uttalar sig om friskolorna. Vård ska vara gemensam och de skattekronor vi betalar till vården ska gå till just vården och inte till att bygga upp privata förmögenheter. Bara då kan vi bygga världens bästa sjukvård, säger Lars Ohly

På pressträffen deltar också landstingsrådet i Stockholm Birgitta Sevefjord (V). Efter pressträffen är du som journalist välkommen att delta i kampanjupptakten fram till lunch. Ett hundratal ledande vänsterpartister från hela landet kommer att delta. Partiledningen, riksdagsledamöter och landstingspolitiker kommer att vara där för att diskutera framtidens sjukvård och hur Vänsterpartiet på bästa sätt ska nå ut med sitt budskap under kampanjen.

Program för kampanjupptakten:

11.00 Landstingsrådet Birgitta Sevefjord hälsar välkommen

11.05. Lars Ohly talar

11.30-12.45 Journalisten Kent Werne berättar om riskkapitalbolagen och sjukvården

VAD: Pressträff med Lars Ohly och kampanjupptakt för Vänsterpartiets kampanj "Världens bästa sjukvård"

VAR: SKL-huset, Hornsgatan 20, Stockholm (anmäl dig i receptionen så lotsar receptionisten dig rätt)

NÄR: Onsdag 2 mars kl 10.00

Presskontakt:

Uje Brandelius, pressekreterare 070-557 23 93

En pdf på kampanjmaterial bifogas nedan.