Miljöpartiet de gröna

PRESSTRÄFF: MILITÄR TRANSPORT PÅ ESTONIA

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2006 11:36 CET

Riksdagsledamöterna Lars Ångström (mp), Kent Härstedt (s) och Björn von der Esch (kd) träffar idag det estniska parlamentets kommission som utreder frågan om Estonia bar en militär last under förlisningsnatten. Med anledning av detta håller de en pressträff i Tallinn klockan 14.00

I Sverige utreddes förra året om det svenska försvaret eller FMV ansvarade för någon militärtransport under förlisningsnatten. Utredningsmandatet var så snävt formulerat att frågan om vilken kunskap som fanns om andra länders underättelsetjänster eller privata företags frakt av militärt materiel på Estonia under förlisningsnatten aldrig ställdes.

- Med tanke på att vi idag vet att någon med stora resurser för undervattensoperationer i hemlighet skaffade sig tillträde till Estonias lastdäck de närmsta dygnen efter förlisningen så kan man inte utesluta att det var en militär last man var ute efter, säger Lars Ångström.

- Dessutom vet vi att man hade tre veckor på sig för en operation då man officiellt sa sig leta efter bogvisiret. Vi kommer till den estniska kommissionen överlämna dokument som visar att man både hittat och filmat bogvisiret långt innan dess, säger Lars Ångström.

Delegationen från Sveriges Riksdags Estoniagrupp kommer också att träffa den estniske riksåklagaren Margus Kurm som leder den estniska regeringens utredning om omständigheterna kring Estonias förlisning. Utredningen skall överlämnas till regeringen imorgon den 10 mars.

Kontakt: Lars Ångström, 070-538 78 04
Håkan Sundberg, politisk sekreterare, 08-786 57 54