DIK-förbundet

PRESSTRÄFF onsdag 22 mars kl 10.00
Skidmuseet, Västerbottens museum i Umeå

Vi trivs på våra jobb!

Är akademiker som jobbar med kultur, humaniora, information och logopedi i Västerbotten mer nöjda än andra? Vår undersökning visar tydligt att medlemmar i DIK – det SACO-förbund som organiserar dessa akademiker – är nöjda med sina jobb. Det gäller i Västerbotten såväl som i andra län där vi undersökt hur det är med trivsel, löner och kompetensutveckling.

På en punkt är man missnöjd. De allra flesta tycker att de har för låg lön i förhållande till sina arbetsuppgifter. Men bara en sak får våra medlemmar att bli riktigt kritiska. Då handlar det om arbetsförmedlingen.

Möt oss, lokala företrädare, medlemmar och Camilla Lundberg och Ola Kellgren från DIKs förbundsstyrelse, när vi berättar mer om vår undersökning. Samtidigt berättar vi om vår syn på kunskap och samhällsutveckling och om hur kunskap ska kunna tas tillvara på ett mera effektivt sätt. Vi är säkra på att relationen mellan utbildning och arbetsmarknad är avgörande. Hur kan vi dra större nytta av kunskap i vårt samhälle?

Undersökningen i Västerbotten är en del i dialogen med våra medlemmar kring kunskap och arbete. Hur kan vi medverka till förbättringar? Ännu har vi inga färdiga svar, men vi har många idéer.

Varmt välkommen till!

Elisabet Blomberg, pressansvarig DIK
Tel 08 466 24 06
Mobil 0733 66 24 06

Mira Lavikko, ombudsman
Tel 08 466 24 16
Mobil 0733 66 24 16

DIK har närmare 700 medlemmar i Västerbottens län. Den 22 till 23 mars reser vi runt och genomför en medlemsdialog i länet. Samtidigt besöker vi politiker, chefer och beslutsfattare i Umeå, Robertsfors och Skellefteå. Läs mer på www.dik.se.