El Medico - The Cubaton Story

PRESSVISNING AV “EL MEDICO – THE CUBATON STORY”

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2012 07:43 CET

Onsdag 31 oktober kl 13:00 är ni Välkomna till Pressvisning på biograf Park, Sturegatan 18, Stockholm.

Regissören Daniel Fridells senaste film “EL MEDICO - THE CUBATON STORY” har premiär den 2:a november 2012 på SF biografer över hela landet.

Efter visningen finns det möjlighet att intervjua regissör samt huvudrollsinnehavaren Raynier Casamayor “EL MEDICO” som har kommit hit från Kuba.

Filmen handlar om den Kubanska doktorn Raynier Casamayor med artist namnet “El Medico” och hans Svenska musikproducent Michel Miglis. De slåss om hur man producerar och marknadsför Medicos musik hela vägen till det internationella musik genombrottet. El Medico som är son till en militant kommunistisk revolutionär ser sin musik som ett autentiskt uttryck för sin kubanska kultur och historia. Michel ser honom som en exotisk produkt att sälja med sexiga videos och roliga kostymer i spåren av Dr Bombay eller Lambada. När deras första samarbete, låten Chupa Chupa blir en världshit måste Medico välja mellan en internationell musik karrriär eller att fullfölja sina föräldrars dröm att tjäna Fidel Castros Revolution.

Efter visningen finns det möjlighet att intervjua regissör samt huvudrollsinnehavaren  Raynier Casamayor “EL MEDICO” som har kommit hit från Kuba.

Filmen har bland annat tävlat i Busan FF, South By Southwest FF, Afi FF, Mar Del Plata FF, Santa Barbara FF, Göteborg FF, Cph-Dox FF samt i New York Film Festival i Augusti 2012 där den vann pris som Bästa Dokumentär.

Länk till filmens hemsida, under Presskit kan det hämtas hem information om filmen, lösenord: pressedico Välkommen att kontakta undertecknad för ytterligare information och bokning av intervju etc.

Röde Orm Film AB
Thomas Allercrantz
Producent & Distributör

www.rodeormfilm.se
thomas@rodeormfilm.se

A Musical Feature Documentary directed by Daniel Fridell about the Cuban artist and doctor Raynier Casamayor “El Medico” and his colorful struggle to become an international music artist.