CSB Cybersportbolaget

PRESSVISNING CYBERSPORTS - Sveriges första elektroniska gym

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 08:46 CEST

PRESSVISNING CYBERSPORTS
- för journalister med egna eller grannens barn

Cybersports - ett slags Sing a long fast med fötterna är den senaste trenden hos ungdomar. Det är ingen mindre än tränings- och hälsoprofilen Yvonne Lin som med sin man, sin son och två andra kompanjoner skapat konceptet Cybersport Ballroom som i grunden handlar om en helt ny typ av anläggning där ungdomsgård och datorbaserad träningsverksamhet står som förtecken.
"Pedagogikens motto har länge varit att all undervisning bör ske på barnens villkor och träning och hälsa är inget undantag", säger Yvonne Lin. "Våra barn är uppvuxna med datorer i ett helt annat kommunikativt samhälle än det vi själva växte upp i. Datorer är en självklarhet så varför inte även när det gäller träning? Det är deras villkor".
"Datorbaserad träning såsom maskindans, simulerad datasport eller sportväggar är lika effektivt som många andra träniningsformer" menar idrottsforskaren Anatoli Grigorenko, som är en av grundarna. "Såväl kondition som balans, koordination och inte att förglömma en rad kognitiva funktioner tränas upp", menar han.
Bakgrunden till att den nya anläggningen kom till var debatten om överviktiga barn. Grundarna tillCSB menar att förbjuda livsmedel och feta rubriker om FETA barn snarare kan föda ett överviktsbeteende än bota det.
"När jag introducerade aerobics på åttiotalet blev det kvinnornas svar på männens fotboll", flikar Yvonne in. "Man tränade för att det var roligt. Med åren ökade kraven på den perfekta kroppen och evig ungdom vilket för många tog bort glädjen i träningen. Vår ambition med det här ungdomsprojektet är att få barn att röra på sig för att de tycker det är roligt och inte för att vi vuxna tycker att man måste räkna kalorier i allt man gör".
PRESSVISNING sker fredag 15.30-17.00 i CSB:s lokaler på Adolf Fredrik Kyrkogata. Du är välkommen till en eftermiddags snack och för att lyssna på Yvonne Lin som berättar mer om träningstrender och Anatoli Grigorenko, PhD bemöter frågor om verksamhetens hälso- och träningsaspekter.
Det här är pressvisningen som du med fördel tar med barn eller ungdomar med till! Start 15.30 med tilltugg följt av förevisning och prova på för den som vill. Klockan 17.00 kommer det tunga artelleriet det vill säga barn och ungdomar som gärna vill visa oss vuxna hur roligt och effektivt deras dataträning kan vara.
Anmälan: press@cybersportbolaget.se
Information: www.cybersportbolaget.se
Frågor: Yvonne Lin eller Anatoli Grigorenko 08-342700 eller yvonne.lin@cybersportbolaget.se anatoli.grigorenko@cybersportbolaet.se