Besqab

Pressmeddelande   •   Aug 08, 2012 16:55 CEST

Annedal2012 dukar fram!

Pressvisning i Annedal kl. 10.30 den 9 augusti 2012

Boutställningen Annedal2012 öppnar portarna torsdagen den 16 augusti. Det blir en boutställning utöver det vanliga med hela två kommuner och 22 byggherrar som kommer att presentera en omfattande meny för besökarna. Boutställningen speglar idéströmningar i stadsbyggande och arkitektur, varierade bostadslösningar och tillfälle att hämta inspiration i de 24 inredda visningslägenheterna. Arkitekter och inredare lyfter fram bostadsdrömmar, livsstilar och miljöer för vardag och fest.

Redan den 9 augusti bjuder vi in till en tidig avsmakning. I en förhandsvisning finns tillfälle att besöka elva av lägenheterna, träffa byggföretag, arkitekter och inredare.

Annedal2012 blir den fjärde boutställningen i Stockholm under de senaste fjorton åren. Den senaste var TenstaBo 2006 och dessförinnan i Hammarby Sjöstad 2002. Pressträffen startar med en paneldiskussion med olika perspektiv på boutställningar och Annedal2012 i ett bredare sammanhang.

I panelen deltar:

Staffan Grundmark, byggherre, Besqab

Marcus Svensson, byggherre, ByggVesta

Mats Egelius, arkitekt, White Arkitekt

Bibbi Leine, landskapsarkitekt, Landskapslaget

Helene Billgren, konstnär, inredare för Stockholmshem

Jonas Nygren (S), kommunstyrelsens ordförande Sundbybergs stad

Inredare som finns på plats i förhandsvisningens elva olika lägenheter framgår av nedanstående lista.

Tid: 9 augusti kl. 10.30. Miniseminarium kl. 10.30–11.00. Lägenhetsvisningar kl. 11.00–12.30. Picknicklunch kl. 12.30.

Plats: Blivande utställningskaféet PickNick i Stockholmshems kvarter på Pippi Långstrumps gata 18 i Annedal. Utställningsflaggor visar var lokalen ligger.

Pressbilder kan laddas ned med hög upplösning på:

För frågor och mer information, vänligen kontakta:
Annedal2012
Hasse Johansson, projektledare, 0707-33 24 61, hasse@annedal2012.se
Marie Dolk Persson, biträdande projektledare, 08-587 147 42, marie@annedal2012.se

Stockholms Byggmästareförening
Sofia Jonsson, informatör, 073-661 47 02, sofia@stockholmsbf.se

Visningslägenheter som ingår i förhandsvisningen:

En färgklick som förgyller vardagen - Skanska Nya Hem
En familj med två små barn i ett hem där personlighet är viktigast. För att skapa en unik stil är inredningen en mix av gammalt och nytt med mycket färg och mönster. Här känner man sig hemma direkt när man kliver innanför dörren. Inredare: Anna Sedin och Pernilla Ehlenberg

Ett enkelt och aktivt liv - Einar Mattsson
Den aktiva familjen Linde vill leva ett enkelt liv. Då krävs en flexibel lägenhet med smarta och hållbara lösningar. Här finns omtanke om alla i familjen, men också om nästa generation. Inredare: Loft

Förvänta dig det oväntade - Besqab
Den färgsprakande designduon Linda och Jona Netsman från Design by Leftovers har flyttat in. I ett eklektiskt och urbant gränsöverskridande mixar de sina egna expressiva couturemöbler med gatukonst, rå metall, koppar, nitar och bordellröd sammet. Inredare: Design by Leftovers

LyxBohem - JM
Gemytlig familjestämning i en avslappnad miljö som har inretts med taktila material, väl vald design och färger i en personlig mix. Välkommen hem. Inredare: Pella Hedeby och Marie Ramse

Alice från Underlandet - NCC
Alice har nu lämnat Hattmakaren, Påskharen och den flinande Chesire-katten och flyttat upp till Annedal. Men känslan från Underlandet har hon tagit med sig, en liknande lägenhet har du aldrig tidigare sett!
Inredare: WYN Consulting och AW Deco

Som vi vill ha det - Svenska Bostäder
– Jag har anmält mig till en kurs i spanska.
– Spanska?! Men vi har ju äntligen fått båtplats…
Villan är såld, tack och lov. Dottern flög ut ungefär samtidigt. Men 20-åriga grabben verkar trivas på pensionatet… Det var ju nu man skulle börja resa lite mer och hitta tillbaka till… ja, det där. Lägenheten är en början. Inredare: TAF Gabriella Gustafson & Mattias Ståhlbom

Radikalslöjdade två rum och kök - Stockholmshem
Ta vad du har - prylar och material. Gör sedan det som faller dig in. Testa dig fram. En lampa av vattenkannor? Experimentera mera - slöjda radikalt! Vardagsfunktioner tar nya former. Här pågår livet på riktigt. Inredare: Anders Jakobsen

Helene och Elsa Billgren – stilbildande! - Stockholmshem
Mindre mittemellan och mera av fågel och fisk. Personligt och retroinspirerat av mor och dotter - bildkonstnären Helene Billgren och modeikonen och vintage-experten Elsa Billgren.
Inredare: Helene och Elsa Billgren

Hemmet som mötesplats - Stockholmshem
Ett nutida sällskapligt hem med inredning och design på konstnärlig grund. Vem bor här? En rebellisk Pippi med pappa och inneboende? Beckmans formstudenter inspirerar.
Inredare: Dennis Graben, Amanda Karsberg och Pernilla Köhlberg

Scener ur ett samboskap - Svenska Bostäder
– Kan du skicka sockret, tack.
– Du brukar väl inte ha socker på pannkakan?
De träffades på ett träningspass 2008, båda 25. Nu flödar kärleken, karriären börjar ta fart, festerna är sena och Paris ligger nära. Lägenheten är spegeln för drömmar och idéer om livet. Inredare: Jens Fager

Allt mellan himmel och strand – Landmärket, Riksbyggen
Titta ut och se ända in till Stockholm city. Ja, från huset som kommer att bli det högsta i Sundbyberg Strand kan du få en utsikt som går utanpå det mesta. Inredare: BoConcept

Boutställningen Annedal2012

Annedal erbjuder ett brett utbud av bostadslösningar för olika hushåll och livsstil. Genomtänkta utemiljöer, mötesplatser, parker och konst kommer att erbjuda en omväxlande och levande närmiljö. Under 11 dagar, 16-26 augusti 2012, arrangerar Stockholms Byggmästareförening boutställningen Annedal2012, i nära samarbete med Stockholms stad, Sundbybergs stad och byggherrarna i området.

Läs mer på www.Annedal2012.se.

Besqab är verksamt i Stockholms och Uppsala län. Sedan starten 1988 har Besqab varit delaktigt i projekt som omfattar över 4 500 bostäder och ca 100 000 kvm lokaler. Verksamheten omfattar hela processen från köp och förädling av mark till färdigställande och förvaltning av bostäder, kontor och vårdfastigheter.