Malmö Opera och Musikteater

Pressvisning Trollguld 15 dec

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2009 11:52 CET

Välkommen till Malmö Operas pressvisning av TROLLGULD inför urpremiären av denna nyskrivna fantasyopera av Mathias Lissmyr och Henrik Lagercrantz lördagen 19 december.

TROLLGULD bygger på en gammal sägen om Maglestenen och Trolle Ljungby horn och pipa. Den väldiga Maglestenen (ett stort flyttblock ett par kilometer från Trolle-Ljungby) kastades av en jättedotter för att hindra kyrkobygget i Åhus. Varje julafton höjdes stenen upp på en guldpelare och under den firade trollen sin fest.

PRESSMÖTE & VISNING: tisdag 15 december med start kl 10.
Ingång stora entrén

Vi startar denna gång med pressmöte i konferensrummet Lilla Bellini i nedre foajén där det konstnärliga teamet finns på plats med regissören Maria Sundqvist och dirigenten Andras Lönnqvist i spetsen. Vidare finns här solisterna Conny Thimander, Monica Einarson, Lars Arvidson, Kristina Ekeroth och Jonas Bjerkén samt masterstudenterna i opera Carolina Tholander och David Hornwall.  Tonsättaren och co-librettisten Mathias Lissmyr finns också på plats.

Vid 10.45 går vi in i salongen för att se en scen ur TROLLGULD med solisterna och de 85 barnen och ungdomarna från Malmö Kulturskola, Drömmarnas Hus, Heleneholmsskolan och Malmö Operas barnkör.

Meddela gärna ankomst och eventuell önskan om enskild intervju med någon ur teamet eller av solisterna.
Biografier finns på malmoopera.se under Trollguld.

Pjäsinfo TROLLGULD nedan.
Hjärtligt välkommen

Catarina Ek
Pressansvarig / Publicity Manager

Malmö Opera
SE-200 10  Malmö

Tel/Phone +46(0)40 20 84 22
Mobil/Mobile +46(0)703 58 90 71
Fax +46(0)40 20 84 23
E-mail catarina.ek@malmoopera.se
www.malmoopera.se

TROLLGULD
En fantasyopera – en familjeföreställning på stora scenen
Musik Mathias Lissmyr
Libretto: Mathias Lissmyr & Henrik Lagercrantz
Scenografi: Eva Sommestad Holten
Kostym: Leif Persson
Ljus: Kalle Svensson
Koreografi Ola Hörling
Regi: Maria Sundqvist
Dirigent: Andreas Lönnqvist

Simon, springschas: Conny Thimander
Elvira. slottsfrun: Monica Einarson
Zack, chefstroll: Lars Arvidson
Hovmästartroll:             Kristina Ekeroth / Carolina Tholander (masterstudent)
Jonas Bjerkén / David Hornwall (masterstudent)
Amanda: Linna Samuelsson / Isa Polfeldt / Tora Larsson

Slottsfolk / Vakter / Troll / Bergtagna barn
Barn och ungdomar (80- 90 personer) i olika åldrar (8-18 år)  från Malmö Kulturskola, Drömmarnas Hus, Heleneholmsskolan och Malmö Operas barnkör.

Malmö Operaorkester
Konsertmästare: Anders Hjortvall / Renée Ohldin

Den föräldralöse Simon har vuxit upp i slottet. Han är klumpig och passar inte in. Under förberedelserna till en fest slår han sönder en bägare och blir utkörd av slottsfrun Elvira. Han hamnar hos trollen i skogen som under en sten i skogen håller fest. Han blir inbjuden att delta men en röst varnar honom. Simon springer därifrån med trollens bägare i handen…
Så börjar TROLLGULD – en riktig saga om ett grymt chefstroll, bortrövade barn, en modig pojke och en magisk bägare.

OPERA APERT OCH TROLLGULD
OPERA APERTA – Ett verk är inte klart förrän det är mottaget!
Malmö Opera och Operaverkstan utlyste i december 2006 en nordisk tonsättartävling, OPERA APERTA, för att stimulera tonsättares intresse för och kunskap om att skriva musikdramatik för och med barn och unga. Detta gjordes möjligt genom ett bidrag från Framtidens Kultur med syftet är att stimulera och möjliggöra framtagandet av nya verk för en ung målgrupp. I december 2007 presenterades vinnarna och under våren 2008 påbörjade Operaverkstan ett samarbete med Mathias Lissmyr och Henrik Lagercrantz med ett verk som inte bara vänder sig till en ung publik utan även kommer att ha medverkande barn på scenen.

Mathias Lissmyr och Henrik Lagercrantz har baserat sin historia på denna sägen.

Föreställningen längd: ca 1 tim utan paus

TROLLGULD Urpremiär 19 december 2009
10 föreställningar t o m 6 jan 2010
Spelas: 19 dec kl 16, 20 dec kl 16, 27 dec kl 13.30 & kl 16, 2 jan kl 16, 3 jan kl 13.30 & kl 16, 5 jan kl 13.30 & kl 16, 6 jan kl 16.