Microsoft Sverige AB

Prestanda, kvalitet och enkelhet – kännetecknen för Nokias senaste serie stilbildande och prisvärda telefoner

Pressmeddelande   •   Mar 30, 2006 12:04 CEST

Nokia 2610, Nokia 2310 och Nokia 1112 presenteras under Nokia Experience Mobility 2006 eventet i Chongqing, Kina I Chongqing, en stad med 4,5 miljoner människor i hjärtat av Kina, förstärktes Nokias strategi om att ytterligare sprida fördelarna med mobilitet till konsumenter i nya tillväxtmarknader. Under eventet introducerar Nokia tre nya mobiltelefoner som främst är avsedda för förstagångsanvändare på dessa marknader. Nokia 1112, Nokia 2310 och Nokia 2610 utvidgar Nokias produktportfölj av lättanvända, pålitliga och prisvärda mobiltelefoner. Samtliga tre modeller väntas börja levereras under andra kvartalet 2006. “För allt fler människor på nya tillväxtmarknader så som Kina har mobiltelefonen snabbt blivit en naturlig del av livet och antalet nya mobiltelefonanvändare fortsätter att öka”, sade Soren Petersen, Senior Vice President, Mobile Phones, Nokia. ”Under 2008 förväntar sig Nokia att tre miljarder människor kommer att äga en mobiltelefon varav den största tillväxten kommer att ske på marknader som Kina, Indien, Sydostasien och Afrika, där penetrationsnivåerna fortfarande är relativt låga.” ”En av de viktigaste nycklarna för att nå framgång på dessa marknader är att erbjuda attraktiva, pålitliga och lättanvända mobiltelefoner som är särskilt designade för att möta de speciella behov som konsumenter på dessa marknader har”, tillägger Petersen. ”Var och en av modellerna som introduceras idag är trogna denna filosofi genom att de erbjuder ikonisk design, ett välbalanserat urval av funktioner och till och med särskild gummerad ytbehandling som står emot damm och ökar greppvänligheten.” En annan viktig orsak till Nokias framgång på de nya tillväxtmarknaderna har varit företagets nära samarbete med operatörer och lagstiftare för att få ner konsumentens totala kostnad för att äga en mobiltelefon. “Den rätta mixen av telefoner kombinerat med optimerade nätverkslösningar ger fördelar med mobilitet till ett stort antal konsumenter och en lönsam affärsmodell för operatörerna”, tillägger Petersen. ”Ett exempel på denna slående balans är att mobiltelefonsfamiljen Nokia 1100 har sålt i över 100 miljoner enheter sedan den introducerades.” Introduktion av de nya modellerna: Nokia 2610 Modellen är ett flaggskepp i Nokias entry-portfölj och Nokia 2610 erbjuder en ikonisk design och en stark bredd av funktioner för affärsorienterade konsumenter. Nokia 2610 är den första mobiltelefonen inom entry-portföljen stöd för e-post liksom mobil internetaccess via en WAP-browser. Dessutom stöder Nokia 2610 MMS och Nokia Xpress Audio Messaging för att spela in och redigera meddelanden. Nokia 2610 är särskilt designad för konsumenter på nya tillväxtmarknader och erbjuder en unik gummerad yta som står emot damm och ökar greppvänligheten.” Nokia 2610 har en färgdisplay med en spegelyta och förbättrade funktioner som MP3-ringsignal, röstinspelare och en integrerad handsfree-högtalare. Planeringsverktyget i Nokia 2610 erbjuder såväl vecko- som månadsvis överblick av kalendern liksom ett program för att hantera enklare beräkningar. Lika viktigt, Nokia 2610 kommer med ett utökat minne som rymmer upp till 300 poster i telefonboken. Kinesisktalande konsumenter kommer att uppskatta den inbyggda engelsk-kinesiska ordboken för snabba översättningar. Som alla Nokias mobiltelefoner är Nokia 2610 enkel att använda och erbjuder stora typsnitt, dedikerade genvägsknappaer och en rad extrafunktioner. Nokia 2610 väger 91 gram, har en taltid på upp till tre timmar och en standbytid på upp till 12 dagar. Nokia 2610 kommer att vara tillgänglig i flera olika färger beroende på marknad. Priset före moms och subventioner väntas bli 75 euro. Nokia 2310 För dem som gillar mode och musik erbjuder Nokia 2310 en kompakt design som matchas av ett urval av färgglada skal. En dedikerad genvägsknapp aktiverar den inbyggda FM-radion med funktioner som ljudvisualiseringsgrafik som rör sig i takt med musiken. Enligt konsumenternas önskemål har Nokia 2310 såväl polyfoniska som MP3-liknande ringsignaler. För konsumenter som gillar att texta erbjuder Nokia 2310 en rad alternativ för meddelanden, bl a en SMS-editor för att undvika olyckliga raderingar av meddelanden, snabbfunktion för att sända SMS och en distributionslista för att skapa och administrera personliga kontaktlistor. Nokia 2310 innehåller även Nokia Prepaid Tracker - en nätverksstödd applikation som automatiskt uppdaterar användarna om saldot på kontantkortet efter varje samtal eller meddelande. Nokia 2310 väger 85 gram, har en taltid på upp till sex timmar och en standbytid på upp till 400 timmar. Priset till slutkund före skatt och subventioner väntas bli 65 euro. Nokia 1112 Med särskild vikt på användarvänlighet har Nokia 1112 ett användargränssnitt som använder grafiska ikoner och stora typsnitt vilket gör navigationen enkel för förstagångsanvändare av mobiltelefoner. Med Speaking Clock and Alarm blir det enkelt att hålla tiden som meddelas i en rad olika lokala språk. Förutom skärmen som har hög kontrast och är bakgrundsbelyst har Nokia 1112 också distinkta polyfoniska ringsignaler. För förstagångsanvändare av mobiltelefoner finns ett demoläge – en visuell guide på skärmen som går igenom de primära funktionerna. Demoläget ger även användaren möjligheten att spela de förinstallerade spelen samt höra Speaking Clock utan att ett SIM-kort behöver sitta i telefonen. Nokia 1112 väger 80 gram, har en taltid på upp till fem timmar och en standbytid på upp till 360 timmar. Nokia 1112 är tillgänglig i en rad olika färger och priset före skatt och subventioner väntas bli 45 euro. Modellen väntas börja säljas under andra kvartalet 2006. Den kommer att bli finnas tillgänglig i alla regioner, förutom Kina. Samtliga tre modeller erbjuder utmärkt röstkvalitet och täckning då de baserats på modern mjukvara, inklusive AMR och SAIC. AMR-teknologin (Adaptive Multi Rate) tillåter operatörer att utöka röstkapaciteten inom deras nätverk enkelt och effektivt. SAIC (Single Antenna Interference Cancellation) är en nätverksoberoende kapacitetsutökande funktion i mobiltelefonen som förbättrar nätverkskapaciteten och samtalskvalitet. Licensiering av Nokia Prepaid Ticker till andra terminaltillverkare Förra året presenterade Nokia världens första nätverksbaserade lösning som gör det möjligt för användare att hålla uppsikt över sitt abonnemangssaldo på mobiltelefonens skärm efter varje samtal. Enligt Informa Telecoms & Media (februari 2006) har över 70 procent av alla mobiltelefonanvändare på nya tillväxtmarknader kontantkort, och möjligheten att kunna ha exakt kontroll över kontantkortsutgifterna är därför av stor vikt. Nokia öppnar nu licensiering av Nokia Prepaid Tracker-funktionen till andra tillverkare av GSM/WCDMA-terminaler. Samtidigt kommer Nokia att licensiera Prepaid Tracker till alla GSM/WCDMA-operatörer oavsett vilken deras nuvarande nätverksleverantör är. Genom att öppna mobiltelefons- och nätverkslicenser kommer Prepaid Tracker att kunna nå miljoner kontantkortskunder världen över. Om Nokia Nokia är världsledare inom mobil kommunikation och driver tillväxten inom den mobila marknaden i stort. Nokia hjälper människor att kommunicera med varandra och få tillgång till den information de behöver genom användarvänliga och innovativa produkter som mobiltelefoner, terminaler och lösningar för bildkommunikation, spel, media, företagslösningar. Nokia erbjuder utrustning, lösningar och tjänster för mobiloperatörer samt andra affärsverksamheter. www.nokia.com För ytterligare information, vänligen kontakta: Jonas Sundmalm Produktmarknadschef, Nokia Skandinavia Telefon: +46 8 41 00 83 19 Mobil: +46 709 93 83 19 E-post: jonas.sundmalmokia.com Anna Svensson Informationschef, Nokia Skandinavia Telefon: +46 8 410 085 05 Mobil +46 709 93 85 05 E-post: anna.svensson@nokia.com