Inspirera

Prestationsångesten -En käpp i hjulet

Pressmeddelande   •   Jul 22, 2009 23:38 CEST

7 sätt för att minska prestationsångest:

1, Riktlinjer. Prestationsångest kan få dig att förbereda dig och prestera i obegränsat många timmar, men ändå vill aldrig känslan av att vara nöjd och trygg med resultatet infinna sig. Sätt därför upp dina egna regler. Hur länge, hur ofta eller hur mycket får du träna, öva eller prestera någonting? Du blir nöjd med tiden istället för att kunna avgöra resultatet.

2, Uppkomsten. Prestationsångest kommer av en oförmåga att kunna se, uppskatta och reflektera kring sitt eget resultat. Bara för att man själv har gjort det får det betyget ”ej tillräckligt”, ”icke godkänt”, ”kunde ha blivit bättre”.

3, Förändra din inre upplevelse. Inget yttre resultat och inget bekräftelse från någon annan som tycker att du ska vara nöjd kan påverka din inre känsla av vilken prestationsnivå du behöver upprätthålla för att få vara nöjd och tillfreds med dig själv.

4, Öva dig på att hantera motgångar. För att kunna hantera motgångar måste du utsätta dig för motgångar medvetet. Pröva att släppa taget. Din tävling är att kunna släppa taget och ändå vara nöjd, snarare än att driva sig i fördärvet. Flera av mina klienter som lider av en förlamande prestationsångest har en upplevelse av att deras resultat blev nästintill lika bra även när de utmanade sig i att släppa taget och bara anstränga sig till hälften. Pröva vilken påverkan mindre ansträngning har för dig.

5, Omge dig av rätt personer. De stressade prestationshetsarna är förgörande för dig som lider av prestationsångest. Du äter upp andras ångest över deras resultat och påverkas av det. Det blir tungt och negativt för dig. Beblanda dig med människor som tar prestationer med en klackspark och som pratar om och värdesätter fler saker än prestationer och resultat.

6, Värdesätt helheten. Leta andra saker än resultat. Hur har du mått? Vad har du mer lagt tid på än din prestation? Vad har du utmanat dig med? Hur har du utvecklats? Vad har varit roligt?

7, Distansera dig. Zooma ut från allvaret. Prestationsångesten kommer ofta av den uppbyggda spiral av omständigheter för hur olika saker påverkar varandra om detta resultat inte blir perfekt. ”Blir det här inte rätt, bra och godkänt nu så kommer jag aldrig att få det jobbet jag önskar, då kommer jag inte ha något vettigt att leva för och då kommer jag att sluta kämpa och då kommer det sluta med att jag måste flytta ut på gatan och då är det ingen som vill vara med mig och jag kommer vara helt ensam och övergiven”. Alla människor som verkligen tror på de tragiska konsekvenserna utifrån skräckkonsekvensförloppet kommer att påverkas negativt och få en obehaglig upplevelse och känsla om sig själva och världen.