Spring Wine & Spirits

Prestigevinet Wigan Riesling som exklusiv lansering i oktober

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2014 08:00 CEST

Wigan Riesling ingår i Peter Lehmann Wines prestigefulla vinserie ”The Masters” som lyfter fram de klassiska druvsorterna från Barossa. Dessa viner har stor lagringspotential, minst 10 år för Wigan Riesling 2009. Detta vin kommer som exklusiv lansering på Systembolaget den tredje oktober i begränsat antal flaskor.

Wigan Riesling är uppkallad efter chefvinmakaren Andrew Wigan som varit med från starten och vid Peter Lehmanns sida ända fram till Peters bortgång förra året. ”Wigs” som Andrew kallas, har en lång rad utmärkelse i bagaget för sina viner. Han har bland annat blivit utsedd till ”Winemaker of the Year”, senast 2009. Wigs kan även ta åt sig äran för att under 90-talet ha skapat Barossa Valleys vitvinsrevolution med just Riesling och men även med Semillon.

Druvorna plockas tidigt från High Eden i Eden Vally och kalljäser på temperaturkontrollerade tankar av rostfritt stål. Efter två veckor filtreras och buteljeras vinet. Det färdiga vinet lagras 5 år på butelj innan vinet släpps till försäljning. För samlaren är detta ett mycket bra vin som går att lagras i minst 10 år.

Färgen är blekt halmgul med gröna nyanser. Doften är stor, frisk ”klassisk” Eden Valley doft av mogen limefrukt med inslag av ostron skal, nybakad brioche och flinta. Vinet är torrt, friskt och elegant. En smakrik Riesling med toner av solmogen lime, Amalfi citroner, gröna äpplen,”zesty” mineraler som rundas av en hint av honung. Den långa avslutningen har en härlig mineralstruktur och en perfekt balans mellan den klingande syran och den intensiva fruktigheten.

Wigan Riesling passar utmärkt som apéritif eller till ostron och skaldjur, stekt sjötunga med en klick färsk pressad citron, ugnsbakad kyckling med confiterade citroner och dragon, Smögenräkor med citrusaïoli, Asiatisk cuisine med inslag av kefir lime, ingefära, citrongräs eller koriander, sushi och sashimi, halstrad tonfisk med torrostade sesamfrön. Serveras bäst vid 8-10C.

Peter Lehmann Wigan Riesling 2009
Ursprung: Australien, High Eden, subregion av Eden Valley | Producent: Peter Lehmann Wines | Druvor: Riesling | Årgång: 2009 | Alk: 11% | Art.nr: 99295 | Pris: 189kr | Antal flaskor: 600 stycken | Lansering: 3 oktober 2014

Peter Lehmann föddes 1930 i Angaston och började som 17-åring arbeta på Yalumba Winery. Efter det arbetade han i 20 år som vinmakare på Saltram samt som uppköpare av druvor, innan han startade eget vineri 1979. Hela hans yrkesliv handlade om Barossa-druvor och Barossa-viner. Genom sin stil och sitt kunnande inom vinmakande och sitt outtröttliga stöd till regionen och odlarna blev Peter Lehmann en legend i Barossa och runt om i världen. År 2013 Avled Peter Lehmann efter en tids sjukdom.

För mer information, vänligen kontakta;
Li Berger, produktchef på Spendrups Vin, tel 076-501 0286, li.berger@spendrupsvin.se

www.spendrupsvin.se

Spendrups Vin importerar, säljer och marknadsför vin. Företaget har 20 medarbetare och är ett helägt dotterbolag inom Spendrups dryckeskoncern. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har vinbolaget vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spendrups Vin representerar idag ett 70-tal vinproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat E & J Gallo Winery, McPherson, Trapiche, Ogier, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Peter Lehmann och Frescobaldi.