Folksam

Prevas, Kabe Husvagnar och Trelleborg ”Årets Klimatförbättrare”

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2005 08:50 CEST

IT-bolaget Prevas, Kabe Husvagnar och industriföretaget Trelleborg utses till ”Årets klimatförbättrare” i Folksams Klimatindex för 2005. Hela 36 företag får fem stjärnor i Folksams Klimatindex.

– Dessa 36 företag går i spetsen i klimatfrågan och är förebilder för det övriga näringslivet, säger Carina Lundberg, marknadsdirektör Folksam kapitalförvaltning.

Prevas utsläpp, i relation till omsättningen, minskade med 33 procent under 2004. Kabe Husvagnar och industriföretaget Trelleborg har genom olika åtgärder lyckats stabilisera sina koldioxidutsläpp, trots en ökad omsättning på omkring 30 procent.

Folksams Klimatindex granskar för nionde året i rad 270 börsbolag samt ytterligare tio stora företag. Indexet är en sammanvägning av företagets utsläppstrend, genomförda klimatåtgärder och redovisning av utsläppen.

Följande 36 företag får fem stjärnor:

Active Biotech, Astra Zeneca, Axis Communications, Bergman & Beving, Billerud, Duroc, Folksam, Gambro, Gunnebo, Haldex, Handelsbanken, Heba Fastighets, Hufvudstaden, Kabe Husvagnar, Klövern, Kungsleden, Lindex, Ljungberg-Gruppen, NIBE Industrier, Nobel Biocare, Opcon, Prevas, Profilgruppen, Q-Med, Sapa, Scania, Semcon, SJ, SkiStar, Softronic, SSAB, Studsvik, Svedbergs, Ticket Travel Group, Trelleborg och Wedins Skor & Accessoarer.

Följande bolag utses till ”Bästa klimatförbättrare i sin bransch”:

JM (Bygg), Klövern (Fastigheter), Novestra (Finans), Sapa (Fordon och maskiner), SSAB (Gruv och metaller), Gambro (Hälsovård), Prevas (IT), Kabe Husvagnar (Konsumentvaror), Daydream (Media och underhållning), Rottneros (Skog), Axis Communications (Telekommunikation), SkiStar (Tjänster), Gorthon Lines (Transport) och Trelleborg (Övrig industri).

Folksams Klimatindex visar att de svenska börsbolagens koldioxidutsläpp har ökat under de tre senaste åren. Under 2004 uppgick ökningen till fem procent. Se www.folksam.se för hela rapporten Folksams Klimatindex 2005.

För ytterligare information:
Carina Lundberg, marknadsdirektör och ansvarig för bolagsstyrning, Folksam
kapitalförvaltning, tel 08-772 62 31, 0708-31 59 71

Presschef: Lars Åkerkvist, 08-772 60 77, 0708-31 60 07

Folksam investerar pensions- och livförsäkringsspararnas pengar enligt en etisk placeringspolicy som följer FN:s och OECD:s riktlinjer på det sociala, arbetsrättsliga och miljömässiga området. Vi utövar en aktiv bolagsstyrning för att vända oetiska affärsbeteenden hos företag runtom i världen. Folksam förvaltar drygt 154 miljarder kronor. Läs mer på www.folksam.se