Prevas AB

Prevas utvecklar nästa generations servicesystem åt GE Healthcare

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2006 08:37 CET

GE Healthcare Life Sciences har tecknat avtal med Prevas för att utveckla ett nytt servicesystem för företagets medicintekniska lösningar till läkemedelsindustrin. Ordern togs i konkurrens med bland annat leverantörer från Indien.

- Prevas har det bästa helhetserbjudandet. Vi tittade även på leverantörer med produktutveckling i Indien, men vi fastnade för Prevas långa erfarenhet inom vårt verksamhetsområde. De har genom åren visat sig vara en stabil och kostnadseffektiv partner med god precision i utförande och kvalitet, säger Stefan Simon ansvarig för mjukvaruutveckling hos GE Healthcare Life Sciences.

GE Healthcare Life Sciences har sitt huvudkontor i Uppsala och levererar lösningar främst inom proteinseparation och proteinanalys till läkemedelsföretag och forskningsinstitutioner över hela världen. Servicesystemet designas för att dels kunna monitorera och sköta kundernas installationer på distans, dels för produktionstester och på-platsen service. Prevas levererar det nya servicesystemet under 2008.

- Genom att leverera tekniskt moderna och samtidigt effektiva systemlösningar tillhandahåller Prevas verktyg som gör att kunderna i sin tur kan erbjuda lösningar med konkurrenskraft i världsklass. Vi är glada över att ha fått möjligheten och förtroendet till fortsatt samarbete med ett framgångsrikt företag som GE Healthcare, säger Anders Englund VD Prevas AB.

Anders Englund, VD Prevas AB
Tfn: 08-726 40 56, Mobil: 070-620 96 59
E-mail: anders.englund@prevas.se

Stefan Simon, GE Healthcare, Mgr SW Development
E-mail: stefan.simon@ge.se

Om Prevas
Prevas utvecklar intelligens i produkter och industrisystem. Prevas är ett projektorienterat och högteknologiskt IT-företag. Företaget erbjuder konsulttjänster, produkter och support till företag som utvecklar produkter med ett stort IT-innehåll eller som har behov av att effektivisera eller automatisera sin verksamhet. Kännetecknande för Prevas lösningar är leveranssäkerhet och kvalitet. Prevas är noterat på Stockholmsbörsen. Se även www.prevas.se.

Om GE Healthcare
GE Healthcare tillhandhåller medicinsk teknologi och tjänster som skapar en ny era för patientvård. GE Healthcares breda utbud av produkter, tjänster och expertis inom medicinsk bildbehandling, informationsteknologi, medicinsk diagnos, patient övervakningssystem, upptäckt och utveckling av nya läkemedel och biofarmaceutisk teknisk tillverkning hjälper kliniker runt om i världen att upptäcka nya vägar för tidigare och bättre diagnos och botemedel mot cancer, hjärtsjukdomar, neurologiska sjukdomar och andra tillstånd.
Se även www.gehealthcare.com/sesv