BootstrapLabs

Prezi tar sig till USA med BootstrapLabs

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2009 10:37 CEST

Enligt avtalet ska BootstrapLabs och CrossConnect hjälpa Prezi med rådgivning, strategi, att etablera ett advisory board och att göra en första extern finansiering från affärsänglar för att nå kassaflödespositivt resultat inom 12 månader. Utöver detta kommer BootstrapLabs hjälpa Prezi att förbereda sig för den amerikanska marknaden och att expandera verksamheten.

"Prezi är ett av de mest spännande företagen jag har arbetat med under mina 13 år som seriell entreprenör, och jag ser stora möjligheter för Prezi i USA och Silicon Valley. Företag som Microsoft och Google borde ha ett vaksamt öga på Prezi eftersom deras tjänst radikalt ändrar hur vi presenterar information", säger Nicolai Wadström, CEO och grundare av BootstrapLabs.

"Prezi utmärker sig med exceptionell innovation inom användargränssnitt, kombinerat med en närmast obegränsad marknadspotential. Prezi kommer att förändra hur vi gör våra presentationer, och hur vi interagerar med information på webben, både för företag och individer", säger Magnus Berhman, CEO och partner på CrossConnect.

"USA är den största marknaden för presentationsverktyg och vi behöver fånga det stora intresse vi ser i våra produkter. BootstrapLabs gör det möjligt för oss att snabbt skapa närvaro i Silicon Valley och att kapitalisera på affärsmöjligheter samt att komma närmre framtida finansieringsmöjligheter. Med det enormt positiva bemötande vi fått från vår lansering nyligen tror vi att vi snabbt kan skapa ett avtryck på den amerikanska marknaden", säger Peter Arvai, CEO på Prezi.

Prezi (www.prezi.com) är ett presentationsverktyg med ett zoombart användargränssnitt, som hjälper användaren att skapa fantastiska presentationer. Prezi lanserades den 5:e April 2009 efter ett års stängd betaversion och företaget har redan betalande kunder. Intresset för Prezi har under de senaste veckorna i det närmaste exploderat inom blogg- och twittervärlden. Prezi ska på sikt utmana Powerpoint, och har då en adresserbar kundbas på över 300 miljoner användare. Denna vecka blev Prezi även nominerad till "Most likely to succeed" av Connect Sverige (Öst), ett av Sveriges mest väletablerade affärsängelnätverk.

BootstrapLabs (www.bootstraplabs.com) är ett Silicon Valley-baserat Business Lab och en out-post som är grundat och leds av den svenska serieentreprenören Nicolai Wadström. BootstrapLabs hjälper Europeiska företag att snabbt och effektivt få fotfäste på den amerikanska marknaden och Silicon Valley i synnerhet. BootstrapLabs kan hjälpa företag som är i en tidig kommersialiseringsfas att etablera sig i Silicon Valley, hitta försäljningskanaler och finansierings- och exit partners samt att expandera verksamheten.

CrossConnect (www.crossconnect.se) är en management och teknologikonsult som tillhandahåller rådgivning till ledande teknologi och tjänsteintensiva företag i strategisk planering och management. Cross Connect's delägare och partners är serieentreprenörer med lång erfarenhet av att bygga framgångsrika företag inom IT, telekom och digitala medier.

För mer information kontakta:
Peter Arvai, CEO, Prezi, +36 703 403070, peter.arvai@prezi.com
Nicolai Wadstrom, CEO/Founder, BootstrapLabs, +1 650 488 4609, nicolai.wadstrom@bootstraplabs.com
Magnus Bergman, CEO/co-founder CrossConnect, +46-7066 417 00, magnus.bergman@crossconnect.se