Jönköping Qom Ut

Pridefestival och Sensus på turné i Jönköpings län

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2014 11:02 CET

Foto: Robin Olsson

Med anledning av Världsdagen för social rättvisa den 20 februari anordnar Jönköping Qom Ut en föreläsningsserie med människorättsjuristen Robert Hannah för att uppmärksamma hur hederskulturer påverkar unga hbtq-personer i Sverige. Att leva som homosexuell i en hederskultur betyder för många att ljuga för sig själv och sina släktingar då priset för att komma ut är alldeles för högt. Robert Hannah undanhöll därför sin sexualitet från familj, släkt och vänner under 15 års tid för att skydda sin familj från att uteslutas ur den assyriska gemenskapen i hemstaden Göteborg.

"Det är viktigt och modigt att Qom ut-festivalen satsar föreläsningsserie i ett så känsligt ämne som hederskultur som drabbar HBTQ-personer. Över 70 000 ungdomar i Sverige känner sig inte fria att välja sin livspartner - många av dem är HBTQ-ungdomar. Det är därför viktigt att informera om deras rättigheter" säger Robert Hannah, människorättsjurist.

Världsdagen för social rättvisa belyser värderingar som rättvisa, jämlikhet, respekt för mångfald, tillgång till socialt skydd och hänsyn till de mänskliga rättigheterna på alla områden. Jönköping Qom Ut arbetar för att skapa ett inkluderande samhälle, framförallt genom att öka kunskapen hos allmänheten om hbtq-frågor. En del i detta arbete omfattar att välkomna internationella perspektiv på hbtq-frågor.

”Vi är jätteglada över att kunna erbjuda kompetensutveckling kring denna viktiga fråga” fortsätter Alexandra Ahlstedt, styrelseledamot i Jönköping Qom Ut och samordnare för föreläsningsserien.

”Jönköping Qom Ut är hela länets festival och det känns viktigt att vi syns och finns i många kommuner” säger Frida Ohlsson Sandahl, ordförande för Jönköping Qom Ut.

"Sensus jobbar både brett och djupt med mänskliga rättighetsfrågor och vi är stolta över att medverka i detta projekt. För människor i situationer som Robert Hannah innebär det ett dubbelt utanförskap och vi ser att det är ett område som behöver uppmärksammas" fortsätter Mikaela Dinu, verksamhetsutvecklare Sensus Småland-Öland.

Allmänna föreläsningar
Onsdag 19 februari
18:30 Vetlanda (Hörsalen, Vetlanda stadsbibliotek)

Torsdag 20 februari
19:00 Värnamo (Värnamo stadsbibliotek)

Fredag 21 februari
18:00 Jönköping (Fokus, Jönköpings stadsbibliotek)

Utöver de allmänna föreläsningarna kommer ett flertal aktörer att hålla interna föreläsningar, däribland Eksjö kommun.

• Robert Hannah, människorättsjurist, 0707 76 96 51
  • Alexandra Ahlstedt, styrelseledamot Jönköping Qom Ut och samordnare för föreläsningsserien, alexandra@qomut.se, 0765 41 62 65
  • Frida Ohlsson Sandahl, ordförande Jönköping Qom Ut, frida@qomut.se, 0705-80 25 32
  • Mikaela Dinu, verksamhetsutvecklare Sensus Småland-Öland, mikaela.dinu@sensus.se, 036 - 30 98 83

FAKTA
I augusti 2013 skrev Robert Hannah en artikel på DN Debatt där han berättar hur det är att vara homosexuell i en hederskultur: http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/fran-och-med-nu-ar-jag-mig-sjalv/

Föreläsningsserien genomförs i samarbete med Sensus studieförbund och finansieras med medel från Länsstyrelsen i Jönköpings län.

För mer information om festivalen besök vår webbsida; http://www.qomut.se eller vår Facebook, Twitter

Syftet med föreningen är att arrangera en festival som tar sitt ursprung i konst, kultur och livsvillkor som har sina rötter i homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queers liv. Föreningen hävdar att festivalen behövs som ram för att ge mötesplats och utgångspunkt för arbetet för en bättre värld. Festivalen vänder sig till alla som är solidariska med vår strävan att få ett mer inkluderande samhälle. Förra årets festival blev en succé med flaggning över hela Jönköping och som final lockade den 2500 personer till paraden.Festivalen äger rum den 15-18 maj 2014.