Jönköping Qom Ut

Pridefestival prisades på gala!

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2014 12:13 CET

Under lördagskvällen prisades Jönköpings pridefestival, Jönköping Qom Ut på Jönköpingsgalan. Festivalen tilldelades utmärkelsen "Årets initiativ" av Jönköpings kommun för sitt arbete med mångfald, öppenhet och hållbarhet. Det är unikt att en pridefestival mottager pris för sina insatser. Festivalen fick det högsta jublet och stående ovationer när priset delades ut av kommunalrådet Mats Green.

BengtAdolfson

Foto: Bengt Adolfson - JönköpingsPosten

Jönköpingsgalan syftar till att sätta strålkastarljus på människor som gör bra saker för regionen. Priset "Årets initiativ" som delas ut av Jönköpings kommun delas ut för att kommunen vill uppmärksamma initiativ som har en verklig påverkan på uppfattningen om Jönköping samt påverkar glädjen och stoltheten att vara medborgare i Jönköpings kommun.

Motiveringen lyder
    "Genom det lyckosamma genomförandet av pridefestivalen Jönköping Qom Ut har föreningen Jönköping Qom Ut skapat möjligheten för Jönköpings län att ta ett viktigt steg i arbetet med öppenhet, mångfald och hållbarhet. Festivalen och den avslutande paraden blev en mötesplats för tusentals deltagare och åskådare som manifesterade ett mer inkluderande Jönköping."

Priset "Årets initiativ" delades ut av kommunalrådet Mats Green (M) och festivalen fick det högsta jublet och stående ovationer.

Tacktalet under prisutdelningen

"Först tänker jag att vi ska tacka alla dem som varit med på vår resa hela vägen. Vi bör nämna Sensus studieförbund och Jönköpings läns museum, men också alla ni andra som har hjälpt till att göra festivalen. Detta är en festival som vi har gjort tillsammans!" säger Kristian Kabelacs, kommunikationsansvarig.

"Jag skulle vilja ge en eloge till alla er som ville och vågade vara med på tåget, och som inte avfärdade mig som en galenpanna som trodde att det skulle gå att göra en pridefestival i Jönköping. Det har varit ett sant privilegium att jobba med festivalen. Ett särskilt tack går ut till alla er som satt i styrelsen under förra året!" fortsätter Frida Ohlsson Sandahl, ordförande.

Kristian Kabelacs fortsätter "Vi vill passa på att tacka Jönköpings kommun för utmärkelsen, detta ger oss energi till att fortsätta arbetet med festivalen 2014. Vill också rikta ett stort tack till Barndialogen och Longboard-SM. Det har varit en ära att vara nominerade tillsammans med er. Ni gör Jönköping till en smartare, roligare och bättre plats. För fler."

"Det är knappt 4 månader kvar till nästa festival. Och på scenen här är hela den fantastiska styrelsen som jobbar med 2014 års festival." säger Frida Ohlsson Sandahl.

"Under förra årets parad var vi 2500 på stan, i ösregn. I år planerar vi för sol, så vi utgår från att vi blir ännu fler som tillsammans manifesterar kärlek och mänskliga rättigheter. Jag tycker att ni alla ska gå med för vi är runt 700 stycken här ikväll!" uppmanar Kristian Kabelacs.

"Vi tror att världen blir vackrare med mer färg och med mer kärlek. Ni är otroligt viktiga i det arbetet. Tillsammans med er kan vi göra Jönköpings län ännu roligare för fler. Stort tack för detta – nu fortsätter arbetet och festen. Om några månader ses vi igen. Slutligen, skulle jag vilja utbringa en skål tillsammans med er alla – Happy pride!" avslutar ordförande, Frida Ohlsson Sandahl.

jkpggalanqomut2014Foto: Jennifer Radhammar - Jnytt.se

Syftet med föreningen är att arrangera en festival som tar sitt ursprung i konst, kultur och livsvillkor som har sina rötter i homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queers liv. Föreningen hävdar att festivalen behövs som ram för att ge mötesplats och utgångspunkt för arbetet för en bättre värld.