Prime Penguin

Prime Penguin växer till Norge med två 3PL-partners

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2019 15:40 CEST

Prime Penguin har tecknat partnerskap med två utvalda 3PL-bolag på den norska marknaden, som anslutit sig till plattformen nu i oktober.

Den totala omsättningen för den norska e-handelsmarknaden beräknas växa kraftigt, med drygt 8 procents årlig tillväxt de kommande åren och efterfrågan för den norska marknaden har varit stor från såväl svenska som utländska e-handlare.

Norge är en något speciell marknad i och med att landet inte är med i EU och fördelarna med ett lokalt lager kan därför positivt överväga vid tull och momsfrågor, vilket troligen spär på efterfrågan, enligt Prime Penguin.

Ett ökat krav på snabba och miljömedvetna leveranser är ytterligare en faktor som lockar utländska e-butiker att etablera ett lokalt lager på den norska marknaden. Flertalet norska e-butiker har dessutom kommit igång med Prime Penguin på den senaste tiden, vilket naturligt skapat en efterfrågan för lokal logistik i Norge.

De anslutna 3PL-bolagen har en god geografisk placering med ett huvudfokus på Oslo-området, där också den största efterfrågan finns.

Prime Penguin är en digital, molnbaserad plattform och ett internationellt nätverk för sömlös outsourcing av ehandelslogistik med en total bibehållen kontroll. Prime Penguin är förintegrerat till de största ehandels-plattformarna och utvalda logistik-partners (3PL), i ett växande internationellt nätverk.