PrimeWine

PrimeWine är nu Sveriges största vinleverantör till Systembolaget

Pressmeddelande  •  2012-07-13 16:12 CEST

Vinimportören PrimeWine blev i juni den volymmässigt största leverantören av vin till Systembolaget, med en försäljningsvolym på 1 855 385 liter.

PrimeWine grundades för mindre än 10 år sedan av Henrik Björck, Filip Grufman och Peter Stern och ingår nu i PrimeWine Group, tillsammans med de ytterligare tre vinimporterande bolagen – MondoWine, BGS Wine Import och Multibev.

Även PrimeWine Group som koncern är numera den största koncernen inom vin i Sverige, sett till försäljningsvolym på Systembolaget.

- Det är extra kul i en marknad som är relativt mogen att kunna åstadkomma detta på mindre än 10 år och att marknaden är konkurrensutsatt med mer än 750 aktörer i Sverige. Att vi nu är störst innebär inte att vi slår av på takten, utan att gruppen skall fortsätta att växa vidare med mer än 50% under resten av 2012, men att den volymbas vi nu har gör allt enklare, säger VD Henrik Björck.

Sedan starten 2002 har vi jobbat med att sätta samman en portfölj av världsledande varumärken, vinvärldens nya stjärnor samt utvecklat egna varumärken

Idag är vi stolta över vår bredd, kunskap och resultatet att vara den ledande leverantören av vin till såväl Systembolaget som till landets restauranger.

För mer information kontakta:

Henrik Björck, VD, henrik@primewinegroup.com, 0708-52 10 22

Företagsfakta PrimeWine Group
Beräknad omsättning 2012 (liter): 25 000 000 liter
Beräknad bruttoomsättning inklusive alkoholskatt 2012 (kronor): 1 000 000 000 SEK
Antal anställda: 47

PrimeWine Group är en del av Solera Beverage Group.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom