PrimeWine

Primewine utökar med storsäljande sydafrikaner!

Pressmeddelande  •  2012-03-29 13:31 CEST

Primewine växer nu ytterligare och tar över import, försäljning och marknadsföring av tre mycket intressanta sydafrikanska vinproducenter. De tre producenterna är Robertson Winery, BoekenhoutskloofReyneke Organic Wines och House of Krone som alla är samlade i den sydafrikanska exportören Vinimarks portfölj.

Gemensamt för dessa producenter är omtanken om naturen och de satsar alla tre på att odla vin i harmoni med sina omgivningar i Sydafrikas fantastiska natur.

Robertson Winerys historia går tillbaka till år 1941 då kooperativet startade vinframställning i en gammal kyrka i den lilla byn Robertson där man satsade en naturlig process för att få fram personliga och kvalitativa viner. Boekenhoutskloofs starkaste kraft är vinmakare Marc Kent som alltid ligger steget före och gärna exprimenterar, men som aldrig tummar på detaljerna och kvalitén i vinerna. Vinhuset Reyneke Organic Wines föddes år 1998 då Johan Reyneke Jr, som andra generation, tog över vingården Uitzicht och startade vad som nu är en helt biodynamisk vinodling med intressanta högkvalitativa viner. House of Krone gör högkvalitativa mousserande viner. Skörd sker endast nattetid för att druvorna ska vara i bästa skick när de kommer till vineriet. Inget svavel snvänds i produktionen, vilket får ses som unikt.

”Robertson Winery, Boekenhoutskloof, Reyneke och House of Krone producerar fantastiska viner som uppvisar både exceptionell bredd och djup, en oslagbar kombination” säger Anders Fontin, Brand Manager på PrimeWine. ”Några av vinerna är riktiga storsäljare på den svenska marknaden och det ska bli en härlig utmaning att ytterligare förstärka marknadsandelarna.”

Fördelat på två boxar och fyra flaskor sålde Robertson Winery närmare tre miljoner liter på Systembolaget under 2011. Boekenhoutskloofs viner Porcupine Ridge och Chocolate Block sålde 100 000 liter på Systembolaget under 2011. Vinet Reyneke Reserve finns i beställningssortimentet och House of Krone är nytt för den breda svenska publiken.

Produkter i Systembolagets fasta sortiment:

Robertson Chardonnay, bag-in-box 3 liter, art.nr. 12094, pris 184 kr

Robertson Cabernet Sauvignon, bag-in-box 3 liter, art.nr. 2099, pris 214 kr

Robertson Cabernet Sauvignon, 750 ml, art.nr 2099, pris 79 kr

Robertson Shiraz, 750 ml, art.nr. 2044, pris 84 kr

Robertson Shiraz/Mourvèdre/Viognier, 750 ml, art.nr 2062, pris 62 kr

Robertson Shiraz/Mourvèdre /Viognier 375 ml, art.nr 2062, pris 38 kr

Porcupine Ridge Syrah, 750 ml, art.nr 22996, pris 99 kr

Porcupine Ridge Merlot, 750 ml, art.nr. 22921, pris 99 kr

The Chocolate Block, 750 ml, art.nr. 2086, pris 259 kr

Läs gärna mer om vinhusen på följande hemsidor:

Robertson Winery www.robertsonwinery.co.za

Boekenhoutskloof www.boekenhoutskloof.co.za

Reyneke www.reynekewines.co.za

House of Krone www.houseofkrone.co.za

Högupplösta produktbilder finns att tillgå på www.primewine.se

För mer information kontakta:

- Henrik Björck, VD PrimeWine, henrik@primewine.se

- Anna Wig, Projektledare Marknad, anna@primewinegroup.com

PrimeWine är en av de största vinimportörerna i Sverige och det största företaget inom PrimeWine Group.

Sedan starten 2002 har vi jobbat med att sätta samman en portfölj av världsledande vinmakare och vinvärldens nya stjärnor.

Idag är vi stolta över vår bredd, kunskap och resultatet att vara en av de ledande leverantörerna av vin till såväl Systembolaget som till landets restauranger.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom